پنجشنبه 14 تير 1403En
راهنمای ویژه پذیرندگان

راهنمای ویژه پذیرندگان

پرداخت اینترنتی نوعی پرداخت الکترونیکی است که از طریق آن دارندگان کارت های بانکی عضو شتاب با استفاده از"جزئیات کارت" می توانند کالاها و خدمات عرضه شده در وب سایت های اینترنتی را خریداری کنند.

جزئیات کارت اطلاعاتی است مشتمل بر:

 1. شماره کارت: شماره 16رقمی مندرج بر روی کارت بانکی؛
 2. رمز اینترنتی کارت: عددی (5 تا 12 رقمی) است به انتخاب دارنده کارت، که از طریق منوی"تغییر رمز" دستگاه خودپرداز بانک صادرکننده کارت قابل دریافت است؛
 3. رمز دوم کارت (Card Verification Value 2): عددی (3 یا 4 رقمی) است مندرج بر روی کارت های بانکی؛
 4. تاریخ انقضای کارت: تاریخی است مندرج بر روی کارت بانکی، که لازم است به صورت دو رقم سال و دو رقم ماه در جای مربوط ثبت شود.

تاریخچه سامانه پرداخت اینترنتی

نخستین سامانه پرداخت اینترنتی بانک ملت (با عنوانBPAS) در سال 1385 آغاز به کار کرد، و پس از بهبود و ارتقاء خدمات و امکانات، چهره تازه آن (با عنوانNGFS) در سال 1388 طراحی شد.

ویژگی‌های کنونی سامانه (NGFS)

  - امکان دریافت گزارش های مالی گوناگون؛
  - انجام عملیات تسویه حساب به صورت آنی؛
  - ارائه اطلاعات مربوط به تراکنش های انجام شده، از طریق وب سرویس؛
  - انجام تراکنش ها با سرعت و اطمینان بیشتر؛
  - کاهش امکان بروز مغایرت؛

شرایط استفاده از خدمت

  - رعایت قوانین عمومی و قوانین تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران؛
  - نداشتن منع فعالیت از نظر نظام بانکی کشور؛
  - داشتن وب سایت آماده برای فروش اینترنتی؛
  - پذیرش بی قید و شرط مسئولیت کیفیت و کمیت کالا یا خدمت فروخته شده و کامل بودن فرایند ارائه و تحویل آن از سوی پذیرنده؛
  - تشریح کامل فرآیند فروش کالا یا خدمات به طرز مطلوب برای خریدار (دارنده کارت) در سایت پذیرنده (به منظور پیش گیری از بروز هرگونه ابهام و سوء تفاهم)؛ 
  - دارا بودن یک حساب متمرکز (جام، کوتاه مدت، قرض الحسنه الکترونیک) به نام شخص متقاضی نزد بانک ملت (چنانچه حساب بانکی ندارید، به یکی از شعبه های بانک ملت مراجعه کنید)؛ 
  - داشتن آدرس اینترنتی (دامنه) با یکی از پسوند های مجاز (com, .net, .org. و ir. با همه زیر دامنه های مجاز آن، مانند co.ir. و ac.ir. )؛
  - مطالعه راهنمای راه‌اندازی خدمت پرداخت اینترنتی، و فراهم کردن مدارک مورد نیاز .

مدارک مورد نیاز (مشتریان حقیقی) 

  - اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک سایت؛
  - نداشتن مطالبات معوق و چک برگشتی در سیستم بانکی کشور؛
  - دارا بودن اسناد تملیکی و استیجاری مرتبط با محل فعالیت؛
  - امکان ارائه مجوزهای رسمی صادره از مراجع ذی صلاح برای کسب و کار اینترنتی.

مدارک مورد نیاز (مشتریان حقوقی)

  - کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء؛
  - نداشتن مطالبات معوق و چک برگشتی در سیستم بانکی کشور؛
  - کپی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (روزنامه رسمی)؛
  - کپی اساسنامه شرکت.

نحوه و مراحل دریافت خدمت

1. ثبت درخواست درگاه پرداخت اینترنتی، به یکی از دو روش زیر:

روش اول: از راه اینترنت

  1. مراجعه به سایت اصلی بانک ملت (نشانی: www.bankmellat.ir)؛
  2. مراجعه به بخش"عناوین مهم“←"سامانه پرداخت/خرید اینترنتی" ؛
  3. انتخاب گزینه"ثبت درخواست مشتری حقیقی" یا"ثبت درخواست مشتری حقوقی"؛
  4. تکمیل فرم درخواست خدمات پرداخت اینترنتی، و دریافت کد پی گیری؛
  5. مراجعه متقاضی به شعبه دارای شماره حساب اصلی پذیرنده، با مدارک لازم؛
  6. احراز هویت متقاضی، و اخذ مدارک مورد نیاز در شعبه.

روش دوم: مراجعه حضوری به شعبه

  1. مراجعه متقاضی (با مدارک لازم) به یکی از شعبه های در بانک ملت که آنجا حساب متمرکز داشته باشد؛ 
  2. ثبت درخواست درگاه پرداخت اینترنتی توسط شعبه، و اعلام کد پی گیری به متقاضی؛
  3. احراز هویت متقاضی، و اخذ مدارک مورد نیاز در شعبه.
توجه
  - در صورت داشتن مطالبات معوق بانکی یا چک برگشتی در سیستم بانکی کشور، درخواست از سوی شعبه تایید نخواهد شد.
  - در صورت داشتن مجوز (e NAMAD) از وزارت"صنعت، معدن و تجارت"، کپی مدارک مربوط به شعبه تسلیم شود. 

2. دریافت قرارداد مربوط از راه پست الکترونیک معرفی شده (در صورت تایید مدارک از سوی مراجع ذی صلاح بانک)؛ 

3. امضای قرارداد توسط متقاضی، و ارسال آن به نشانی پستی مندرج در قرارداد؛

4. دریافت مستندات فنی موردنیاز (از راه پست الکترونیک)؛ 

5. آزمایش درگاه توسط بانک؛ 

6. راه اندازی نهایی درگاه پرداخت اینترنتی. 

نکته های مهم 

ردیف
نکات
توضیحات
1
زمان واریز وجوه به حساب (تسویه حساب با پذیرنده)
در بانک ملت عملیات تسویه حساب با پذیرنده (طبق قوانین شرکت شاپرک) هر 24 ساعت یک بار انجام می شود.
2
اطلاع از روند درخواست درگاه پرداخت اینترنتی
با مراجعه به سایت بانک و وارد کردن کد پی گیری، می توان از آخرین وضعیت درخواست اطلاع حاصل کرد.
در صورت رد یا تایید درخواست (در هر یک از مراحل)، با ارسال پیامک به تلفن همراه معرفی شده در فرم درخواست، اطلاع رسانی خواهد شد.
3
تسهیم مبلغ حساب
تسهیم حساب از ویژگی‌های منحصر به فرد سامانه خرید اینترنتی بانک ملت است. پذیرنده می‌تواند به جای یک حساب، چندین حساب را با سهم های مختلف (و ذکر درصد هریک) به بانک اعلام کند تا به هنگام واریز وجوه و انجام عملیات تسویه حساب، مبلغ مربوط مطابق سهم های از پیش تعیین شده تقسیم و به حساب‌های معرفی شده واریز شود.
4
اجرای طرح های تشویق (مانند:
قرعه کشی ویژه استفاده کنندگان از دروازه پرداخت اینترنتی)
بانک ملت برای نخستین بار در سیستم بانکی کشور طرح تشویق پذیرندگان را طراحی و اجرا کرده است.
در این طرح، به محض اتمام فرآیند پرداخت وجه از طریق دروازه پرداخت اینترنتی این بانک، قرعه کشی به صورت آنی انجام، و در صورت برنده شدن پیام مربوط به کاربر نمایش داده می شود؛ از این رو دارندگان کارت بانکی، برای خرید از فروشگاه های اینترنتی به استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی بانک ملت بیشتر تمایل دارند.
5
مدت انتظار فعال‌سازی خدمت
بسته به طرز همکاری متقاضی با بانک، فرآیند فعال‌سازی خدمت از 3 تا 6 روز به طول می‌انجامد.
6
نشانی آی پی وب سرور (Web Server IP)
به‌ منظور شناسایی پذیرنده خدمات بانک و برقراری ارتباط، از وی نشانی IP درخواست می شود. IP اعلام شده می باید از IPهای معتبر (valid) هاستینگ سایت باشد.
7
تعدادIP‌های قابل معرفی
در بانک ملت برای معرفی چندین IP‌‌ محدودیتی وجود ندارد.
8
شماره حساب
متقاضی دریافت خدمت می‌باید دارای یکی از حساب‌های بانک ملت (جاری جام، قرض الحسنه، کوتاه مدت) باشد.
9
معافیت از کارمزد
انجام این خدمت برای متقاضیان هزینه‌ای ندارد، و هیچ کارمزدی از ایشان دریافت نمی‌شود.
10
حداکثر مبلغ خرید
میزان خرید با کارت‌های بانک ملت محدودیت ندارد؛ اما در مورد کارت های دیگر شرایط و قوانین بانک صادرکننده اعمال می شود.
11
اصلاح مشخصات متقاضی
متقاضیان می‌توانند هر یک از اطلاعات خود (مانند شماره حساب، نشانیIP، نماینده،  و ...)  را با هماهنگی "شرکت به‌پرداخت ملت" اصلاح کنند.

شرکت به پرداخت ملت (متولی راه اندازی درگاه پرداخت اینترنتی)

  - نشانی: تهران، خیابان دولت، خیابان دیباجی جنوبی، کوی مژگان، پلاک 2.
  - تلفن: 27312734 (برای پذیرندگان اینترنتی)، 27312733(برای دارندگان کارت).
  - دورنگار: 22776563
  - نشانی الکترونیک: vpos@behpardakht.com
  - نشانی سایت: www.behpardakht.com