حواله بین بانکی ساتنا (RTGS)
خدمات ساتنا به منظور گسترش و توسعه اتوماسیون عملیات بین بانکی و همچنین ارتقاء سطح کیفی تبادلات و کاهش هزینه و زمان انجام مبادلات بین بانکی راه اندازی شد.
با آغاز بهره برداری از این سامانه (در مهر ماه 1386) انتقال الکترونیک وجوه بین بانکی مشتریان به حساب های سایر بانک ها بر مبنای مکانیسم صدور دستور پرداخت مشتری به مشتری(CtoC) ممکن شد.
ساتنا چیست؟
"ساتنا" سامانه ای است که در آن پردازش و تسویه مبادلات بین بانکی مورد به مورد انجام می گیرد. بر این اساس همه دستور پرداخت های صادره در این سامانه دارای سررسید همان روز(Value Same day) بوده و با اختصاص شماره 16 رقمی به هر دستور پرداخت، امکان تکرار شدن آن در سطح کل شبکه بانکی غیر ممکن می شود.
مزایای ساتنا
از مزایای طراحی این سامانه برای مشتریان، میتوان به کاهش حجم تبادل چک های رمزدار بین بانکی، کاهش جا به جایی وجه نقد و ایران چک، توسعه استفاده از ابزار های نوین پرداخت (نظیر بانکداری اینترنتی و ...) اشاره کرد.
صدور دستور پرداخت بین بانکی ساتنا این امکان را به مشتریان دارای حساب در بانک ملت می دهد تا با مراجعه به شعب این بانک یا از طریق سایت بانکداری اینترنتی بانک ملت (ebanking.bankmellat.ir) نسبت به انتقال وجه به حساب های سایر بانک ها اقدام نمایند. لازم به ذکر است در این سامانه شماره حساب گیرنده حواله (ذی نفع) باید براساس ساختار شماره حساب بانکی ایران (شبا) ارائه شود.
کارمزد خدمات مرتبط با ساتنا چه چقدر است؟
کارمزد انتقال وجه بین بانکی ساتنا ( حضوری و غیر حضوری ) 0.02 درصد مبلغ تراکنش تا سقف 250.000 ریال می باشد
آیا می توان از سایر بانک ها به حساب های بانک ملت از طریق ساتنا انتقال وجه داد؟
با توجه به ویژگی ها و قابلیت های موجود در سامانه ساتنا این امکان وجود دارد تا وجوه مورد نظر از مبداء سایر بانک ها به مقصد تمام حساب های بانک ملت منتقل شود.
مدت زمان انتظار جهت واریز وجه حواله ساتنا به حساب مقصد چه قدر است؟
با توجه به ماهیت دستور پرداخت های ساتنا که دارای سررسید همان روز (Value Same Day) می باشند، در صورتی که حواله (در بانک مبداء) در محدوده ساعت کار عادی بانک ها صادر شده باشد، وجه مربوط در همان روز کاری در بانک مقصد به حساب ذی نفع واریز می شود. در غیر این صورت وجه حواله در روز کاری بعد به حساب واریز خواهد شد.
ساعات کار ساتنا در بانک ها چگونه است؟
ساعت کار سامانه ساتنا درروزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 تا 14 می باشد.
اگر شماره شبای مقصد نادرست باشد تکلیف حواله صادر شده چیست؟
در صورتی که به هر دلیل از جمله بسته بودن حساب مقصد، نامعتبر بودن شبای ارائه شده و ... امکان واریز وجه به حساب ذی نفع وجود نداشته باشد، بانک مقصد، وجه مربوطه را حداکثر تا پایان روز کاری بعد به بانک فرستنده برگشت می دهد تا وجه مورد نظر به حساب حواله دهنده واریز شود.
e.keramat.no 99/1487718 ed:991002