سه شنبه 13 آذر 1403En
توصیه های امنیتی کارت های بانکی

توصیه‌های امنیتی استفاده از کارت‌های بانکی

ملاحظات امنیتی فعالسازی خدمات کارت‌های بانکی 

۱ـ هنگام دریافت پاکت محتوی رمز کارت‌ بانکی، از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمینان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن مسئول شعبه را مطلع نمایید.
2ـ توصیه می‌شود رمز کارت بانکی ارائه شده توسط شعبه را در اولین فرصت تغییر داده و در محل امن نگهداری نمایید. 
3ـ در صورت صدور آنی کارت، شخصاً نسبت به ثبت رمز خود از طریق کارتخوان‌های شعبه‌ای اقدام نمایید.

مدیریت رمز ورود

1ـ رمز اول و دوم کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن را در فواصل زمانی منظم (حداقل هر سه ماه یکبار) و بنا به ضرورت تغییر دهید.
2ـ از یادداشت و ذخیره نمودن رمز اول و دوم کارت بانکی یا اطلاعات مرتبط در جایی که امکان سوءاستفاده‌های آتی از حساب بانکی شما را برای یابنده آن فراهم می‌نماید، خودداری نمایید. 
3ـ از انتخاب رمز قابل حدس نظیر سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و...، برای رمزهای اول و دوم کارت بانکی خود، اجتناب نمایید.
4ـ استفاده از یکبار رمز، امکان سوء استفاده از حساب‌های بانکی شما را کاهش می‌دهد و توصیه می‌گردد، با استفاده از نرم افزار رمزنگار بانک ملت یا رمزنگار پیامکی، جهت رمز اول و دوم کارت‌های بانکی خود از رمز یکبار مصرف استفاده نمایید.
5ـ از انتخاب رمزهای مشابه با سامانه‌های بانکی برای کارت‌ها خودداری نمایید.
6ـ هرگز رمز اول و دوم کارت بانکی خود را در مجاورت کارت بانکی یا اطلاعات مرتبط با آن از جمله رسید چاپی خودپرداز یادداشت نکنید.

ملاحظات عمومی استفاده از کارت‌های بانکی

1ـ  از در اختیار گذاشتن کارت بانکی خود به دیگران اجتناب نمایید.
2ـ سایر حساب‌های متصل به کارت بانکی خود را بررسی و در صورت عدم نیاز، اتصال آنها را حذف نمایید.
3ـ با مراجعه به سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت می‌توانید نسبت به مدیریت ملت کارت و اخذ خدماتی نظیر غیرفعال نمودن کارت، اتصال یا قطع حساب‌های فرعی، دریافت رمز دوم و ... اقدام نمایید.
4ـ جهت انتقال وجه صرفاً اعلام شماره حساب یا شماره کارت به فرد واریز کننده وجه کفایت می‌کند و نیازی به ارائه رمز اول و دوم،CVV2 یا تاریخ انقضاء کارت نمی‌باشد.
5ـ از پذیرش درخواست افراد ناشناس جهت استفاده از کارت بانکی شما به‌عنوان واسط (نظیر انتقال وجه) اجتناب نمایید.

ملاحظات امنیتی در دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و پایانه‌های فروش(POS)

1ـ هنگام ورود رمز کارت در دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش، از عدم رویت آن توسط دیگران اطمینان حاصل نمائید.
2ـ هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز، توجه داشته باشید که حداقل فاصله سایرین (حدود ۱ متر) با شما رعایت شود.
3ـ تا حد امکان در هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش، از عدم نصب تجهیزات اضافی بر روی آنها و عدم تعبیه دوربین‌های غیرمجاز در اطراف اطمینان حاصل نمایید.
4ـ هنگام خرید از طریق پایانه‌های فروش، شخصاً نسبت به ورود رمز کارت بانکی خود اقدام نمایید.
5ـ در صورت ضبط کارت توسط خودپرداز دقت نمایید که پیغامی مبنی بر یکی از موارد ذیل دریافت نمایید: 
•خارج از سرویس شدن خودپرداز 
•ارائه رسید توسط خودپرداز
در غیر این صورت تا حصول اطمینان از ضبط کارت یا بیرون آمدن کارت از دستگاه، محل خودپرداز را ترک نکنید.
6ـ برای انتقال وجه از طریق خودپرداز نیازی به استفاده از زبان انگلیسی نیست. مراقب ترفندهای کلاهبرداران با استفاده از این قابلیت باشید.
7ـ تا حد امکان شب‌ها از مراجعه به خودپردازهایی که در محل‌های کم رفت‌و‌آمد و تاریک قرار دارند، خودداری نمایید.

ملاحظات امنیتی در درگاه پرداخت الکترونیک و خرید اینترنتی

1ـ هنگام ورودِ مشخصات کارت بانکی خود در درگاه پرداخت الکترونیکی و خرید اینترنتی، از عدم رویت آن توسط دیگران اطمینان حاصل نمائید.
2ـ جهت ورود مشخصات کارت بانکی خود در درگاه پرداخت الکترونیکی، ترجیحاً از صفحه کلید مجازی تعبیه شده در سایت مربوطه استفاده نمایید.
3ـ همواره از عدم نصب ابزارهای سرقت کلمه(key logger) سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر روی رایانه خود اطمینان حاصل نمایید.
4ـ از بروزرسانی مستمر سیستم عامل، مرورگر وب و سایر نرم‌افزارهای منصوب روی رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود اطمینان حاصل نمایید.
5ـ رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود را به ضدویروس معتبر مجهز نموده و آن را به صورت مستمر بروزرسانی نمایید.
6ـ برای انجام هر گونه خرید اینترنتی و پراداخت الکترونیکی از ابزارهای فیلتر شکن نظیر VPN استفاده ننمایید.
7ـ  به منظور پیشگیری از بروز مخاطرات امنیتی، از اقدامات ذیل بر روی رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه اجتناب نمایید:
•دریافت (Download) و اجرای نرم افزار و فایل‌های ناشناس و متفرقه مشکوک 
•باز نمودن فایل‌های ناشناخته پیوست ایمیل 
•ورود به وبسایت‌های متفرقه و باز نمودن لینک‌های مربوطه 
8ـ جهت انجام خرید اینترنتی، قبل از ورود اطلاعات در وب‌سایت درگاه پرداخت اینترنتی، از وجود نشانگرهای امنیتی(SSL و Https) و معتبر بودن وب‌سایت مذکور اطمینان حاصل نمایید.
9ـ تا حد امکان از محیط‌های عمومی (نظیر کافی‌نت) رایانه‌های ناشناس و شبکه‌های بی‌سیم عمومی برای خرید اینترنتی اجتناب نموده و در صورت استفاده حتماً در اولین فرصت ممکن رمز دوم کارت بانکی خود را تغییر دهید.
10ـ توصیه می‌شود در مکان‌هایی که از طریق دوربین مداربسته مانیتور می‌شوند، از خرید اینترنتی اجتناب نموده و در صورت بروز شرایط اجتناب ناپذیر، دقت کافی درخصوص عدم رویت اطلاعات کارت بانکی بعمل آید.

ملاحظات امنیتی غیر فعالسازی کارت‌های بانکی

هنگام دریافت کارت خود از شعبه، شماره ۱۶رقمی آن‌را یادداشت نمایید تا در صورت سرقت و مفقودی کارت، در اسرع وقت و از طرق ذیل نسبت به غیرفعالسازی آن اقدام نمایید:
1.اطلاع موضوع به مرکز ارتباط ملت و درخواست غیرفعال‌سازی کارت بانکی
2.مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک ملت و درخواست غیرفعال‌سازی کارت بانکی مفقود شده و درخواست صدور کارت بانکی جدید
3.استفاده نمودن از قابلیت"غیرفعال نمودن ملت کارت" موجود در سایت بانکداری اینترنتی 
4.استفاده نمودن از قابلیت"ابطال ملت کارت" موجود در سامانه همراه بانک
5.استفاده نمودن از سامانه تلفنبانک جهت غیرفعالسازی کارت بانکی

ملاحظات عمومی

۱. از صحت اطلاعات تماس خود (شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل) در سامانه بانکداری اینترنتی اطمینان حاصل نموده و در صورت تغییر اطلاعات مزبور نسبت به بروزرسانی آنها از طریق مراجعه به شعبه، اقدام نمایید. 
2ـ  ارسال پیامک جهت انجام تراکنش‌های مالی، سبب آگاهی شما از سوء استفاده‌های احتمالی و جلوگیری از سوءاستفاده بیشتر است. به محض دریافت چنین پیامک‌هایی در صورتی که عمل مذکور از سوی خودتان صورت نگرفته، نسبت به غیرفعالسازی کارت بانکی و تغییر رمز عبور سامانه‌های بانکی خود اقدام و مراتب را در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید. 
3ـ هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی، CVV2 و تاریخ انقضای کارت را بر روی کاغذ، تلفن همراه و سایر مکان‌ها و تجهیزاتی که امکان دسترسی به آنها وجود دارد، ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه‌های ارتباطی نظیر تلفن، شبکه‌های اجتماعی و... برای سایرین ارسال و بازگو نکنید.
4ـ بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما (نظیر مشخصات شناسنامه‌ای، کد ملی، اطلاعات مربوط به کارت و حساب بانکی و...) را از طریق تلفن، ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی، پیشنهاد اتصال به لینک‌های ارتباطی اینترنتی و... درخواست نمی‌کند. در صورت رخداد این مورد، ضمن عدم پاسخگویی به چنین درخواست‌هایی مراتب را سریعاً به بانک اطلاع دهید. 
5ـ  اخبار مربوط به بانک را فقط از طریق مبادی رسمی دنبال نموده و قبل از هر اقدامی از صحت ادعای مطروحه توسط فرد یا افراد، در قبال انجام خدمات بانکی مطمئن گردید.
6ـ سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir مرجع مفیدی برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدات امنیتی است.
7ـ هرگز اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید. 
8ـ  در صورت بروز اشکال در فرآیند استفاده از کارت‌های بانکی در دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروش یا خرید اینترنتی، از یاری جستن از افراد ناشناس جداً خودداری فرمائید.

ارتباط با مرکز ارتباط ملت

مشتری گرامی در صورت بروز هرگونه مشکل و یا مشاهده شواهد مشکوک در حساب خود که صحت آن‌ها از سوی شما مورد تایید نمی‌باشند، حتماً بانک را از طریق شماره تلفن 1556(تهران) و یا 82488 -021 (شهرستان) مطلع نمایید.
ed: e.keramat 980429 no:98/626773