دوشنبه 30 مهر 1397En
توصیه های امنیتی سامانه همراه بانک

توصیه‌های امنیتی سامانه همراه بانک

فعالسازی سامانه همراه بانک و ملاحظات امنیتی درخواستی 

1. نرم افزار سامانه همراه بانک ملت را صرفاً از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک ملت و یا مراجعه مستقیم به وب سایت بانک ملت به آدرسwww.bankmellat.ir)) دریافت نموده و هرگز از طریق روشهای غیرمعتبر نظیر بلوتوث (به غیر از سامانه بلوتوث شعب بانک)، ایمیل، اینترنتی، دریافت از دوستان، شبکه های اجتماعی، وب سایت های متفرقه و فروشگاه¬های ارائه دهنده نرم افزار، اقدام به دریافت و نصب ننمایید. 
2. هنگام دریافت پاکت محتوی رمز ورود سامانه همراه بانک از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمینان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن مسئول شعبه را مطلع نمایید.
3. توصیه می شود علیرغم الزام در تغییر رمز دریافتی از شعبه در اولین ورود به سامانه همراه بانک-نسخه جدید، نام کاربری خود را نیز به منظور افزایش ضریب امنیتی پس از نصب کامل نرم افزار، در اولین فرصت تغییرداده و در محل امن نگهداری نمایید. 
4. رمز ورود سامانه همراه بانک-نسخه قدیم ارائه شده توسط شعبه را پس از نصب کامل نرم افزار آن در اولین فرصت تغییر دهید.
5. رمز ورود سامانه همراه بانک خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن را در فواصل زمانی (حداقل هر سه ماه) و همچنین بنا به ضرورت تغییردهید. 

ملاحظات امنیتی استفاده از سامانه همراه بانک

1. توصیه می شود به هنگام انتخاب رمز عبور خود، از ترکیب حروف، ارقام و نشانه ها استفاده نمایید.
2. از انتخاب رمز ورود قابل حدس مشتمل بر سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و... برای ورود به سامانه همراه بانک خود، اجتناب کنید.
3. همواره از بروز بودن نسخه نرم افزار سامانه همراه بانک خود اطمینان حاصل نمایید و نسبت به بروز رسانی آن اقدام نمائید و در صورت بروز مشکل در بروز رسانی سامانه مزبور مراتب را به بانک اطلاع دهید.
4. توصیه می شود درصورت ورود به سامانه با حسگر اثرانگشت، با فعال نمودن قابلیت استفاده از نام کاربری و گذرواژه در سرویس های حساس نظیر انتقال وجه، خرید شارژ و... ضریب امنیتی استفاده از خدمات مزبور را افزایش دهید. 
5. توصیه می شود حتی الامکان هنگام اتصال به شبکه¬های بی¬سیم رایگان و عمومی از نرم افزار همراه بانک استفاده ننمایید.

ملاحظات امنیتی غیر فعالسازی سامانه همراه بانک

1. در صورت سرقت یا مفقودی تلفن همراه، یکی از اقدامات ذیل را در اسرع وقت انجام دهید: 
- اطلاع موضوع به مرکز ارتباط ملت و درخواست غیرفعالسازی سامانه 
- مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک ملت و درخواست غیرفعالسازی سامانه 
- استفاده نمودن از قابلیت"فعال/غیرفعال نمودن خدمات الکترونیک" موجود در سایت بانکداری اینترنتی به منظور غیرفعال نمودن خدمات سامانه همراه بانک نظیر حواله، مانده و سه گردش و...
2. در صورت تغییر در شماره تلفن همراه یا واگذاری سیم کارت فعلی، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه خود را در بانک بروزرسانی نمایید. 
3. پیش از فروش یا واگذاری گوشی تلفن همراه خود، نرم افزار سامانه همراه بانک را از روی آن حذف (Uninstall)  نمایید. 

ملاحظات عمومی

1. از بروزرسانی مستمر سیستم عامل، مرورگر وب و سایر نرم افزارهای منصوب روی گوشی تلفن همراه خود اطمینان حاصل نمایید.
2. تلفن همراه خود را به نرم افزار ضدویروس معتبر مجهز نموده و آن را به صورت مستمر بروزرسانی نمایید. 
3. به منظور پیشگیری از بروز مخاطرات امنیتی، از اقدامات ذیل بر روی گوشی تلفن همراه اجتناب نمایید:
- دریافت (Download) و اجرای نرم افزار و فایلهای ناشناس و متفرقه مشکوک 
- باز نمودن فایلهای ناشناخته پیوست ایمیل 
- ورود به وبسایتهای متفرقه و بازنمودن لینکهای مربوطه 
4. گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم نمایید که در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از روشهای امنیتی PIN, Pattern, Password) و ... ) قفل گردد.
5. بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما (نظیر مشخصات شناسنامه ای، کدملی، اطلاعات مربوط به کارت و حساب بانکی و ...) را از طریق تلفن، ایمیل، پیامک، شبکه های اجتماعی،پیشنهاد اتصال به لینک های ارتباطی اینترنتی و... درخواست نمی کند. در صورت رخداد این مورد، ضمن عدم پاسخگویی به چنین درخواستهایی مراتب را سریعاً به بانک اطلاع دهید. 
6. هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارتها، کلمه عبور سامانه های بانکی، CVV2 ، تاریخ انقضای کارت را بر روی گوشی تلفن همراه ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه های ارتباطی نظیرتلفن برای سایرین ارسال و بازگو نکنید. 
7. از اعمال تغییرات و دستکاری های منجر به کاهش سطح امنیت و قابلیت اعتماد سخت افزار و نرم افزار تلفن همراه ( نظیر شکستن قفل درگوشی های دارای سیستم عامل IOS ( Jailbreak) و گوشی های دارای سیستم عامل اندروید(Root) و... ) اجتناب نمایید.
8. در صورت مشاهده هرگونه اختلال در عملکرد گوشی تلفن همراه یا نیاز به سرویس سخت افزاری و نرم افزاری، به نمایندگی های معتبر مراجعه نمایید. 

ارتباط با مرکز ارتباط ملت

مشتری گرامی در صورت بروز هرگونه مشکل و یا مشاهده شواهد مشکوک در حساب خود و یا دریافت ایمیل/پیامک غیرقابل اطمینان که صحت آنها از سوی شما مورد تایید نمی باشند، حتماً بانک را از طریق شماره تلفن 1556 (تهران) یا 82488- 021(شهرستان) مطلع نمایید.
ed: keramat-9609