شنبه 1 دي 1403En
توصیه های امنیتی سامانه همراه بانک

توصیه‌های امنیتی سامانه همراه بانک

ملاحظات امنیتی فعالسازی خدمات سامانه همراه بانک

۱ـ نرم‌افزار سامانه همراه بانک ملت را صرفاً از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک ملت یا مراجعه مستقیم به وب‌سایت بانک ملت به آدرس (www.bankmellat.ir) دریافت نموده و هرگز از طریق روش‌های غیر معتبر نظیر بلوتوث (به‌غیراز سامانه بلوتوث شعب بانک)، ایمیل، اینترنتی، دریافت از دوستان، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های متفرقه، اقدام به دریافت و نصب ننمایید.
۲ـ هنگام نصب نرم افزار همراه بانک، مجوزهای دسترسی لازم برای نصب و پیغام‌های خطای احتمالی را بررسی نموده و در صورت مشاهده مورد مشکوک، آن را به مرکز ارتباط ملت اطلاع دهید.
3ـ هنگام دریافت پاکت محتوی نام کاربری و رمز ورود سامانه همراه بانک، از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمینان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن مسئول شعبه را مطلع نمایید.
4ـ توصیه می‌شود علیرغم الزام در تغییر رمز دریافتی از شعبه در اولین ورود به سامانه همراه بانک-نسخه جدید، نام کاربری خود را نیز به منظور افزایش ضریب امنیتی پس از نصب کامل نرم افزار، در اولین فرصت تغییر داده و در محل امن نگهداری نمایید. 
5ـ رمز ورود سامانه همراه بانک-نسخه قدیم ارائه شده توسط شعبه را پس از نصب کامل نرم افزار، در اولین فرصت تغییر داده و در محل امن نگهداری نمایید.

مدیریت رمز ورود

1ـ رمز ورود سامانه همراه بانک خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن را در فواصل زمانی منظم (حداقل هر سه ماه یکبار) و همچنین بنا به ضرورت تغییردهید. 
۲ـ هنگام ورودِ نام کاربری و رمز ورود سامانه همراه بانک، از عدم رویت آن توسط دیگران اطمینان حاصل نمایید.
۳ـ از یادداشت و ذخیره نمودن نام کاربری و رمز ورود سامانه همراه بانک در جایی که امکان سوءاستفاده‌های آتی از حساب بانکی شما را برای یابنده آن فراهم می‌نماید، خودداری نمایید. 
4ـ از انتخاب رمز ورود قابل حدس نظیر سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و...، برای ورود به سامانه همراه بانک خود، اجتناب نمایید.
5ـ توصیه می‌شود در تعریف رمز ورود سامانه همراه بانک خود، از ترکیب حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای ویژه نظیر @،%، $ و غیره استفاده نمایید.
6ـ از انتخاب رمزهای مشابه با رمز کارت‌ها و سایر سامانه‌های بانکی برای سامانه همراه بانک خودداری نمایید.

ملاحظات امنیتی استفاده از سامانه همراه بانک

1ـ پیام‌های دریافتی سامانه همراه بانک که در صندوق پیام‌های برنامه قرار می‌گیرند را پس از خواندن، حذف نمایید.
2ـ همواره از بروز بودن نسخه نرم افزار سامانه همراه بانک خود اطمینان حاصل نمایید و نسبت به بروز رسانی آن اقدام نمائید و در صورت بروز مشکل در بروز رسانی سامانه مزبور مراتب را به بانک اطلاع دهید.
3ـ توصیه می‌شود درصورت ورود به سامانه همراه بانک با حسگر اثرانگشت، با فعال نمودن قابلیت استفاده از نام کاربری و رمز ورود در سرویس‌های حساس نظیر انتقال وجه، خرید شارژ و... ضریب امنیتی استفاده از خدمات مزبور را افزایش دهید. 
4ـ تا حد امکان هنگام اتصال به شبکه‌های بی‌سیم رایگان و عمومی از سامانه همراه بانک استفاده ننمایید.
5ـ پس از اتمام کار در سامانه همراه بانک، با استفاده از گزینه خروج، از سامانه مذکور خارج شوید. 

ملاحظات امنیتی غیر فعالسازی سامانه همراه بانک

1. در صورت سرقت یا مفقودی تلفن همراه، یکی از اقدامات ذیل را در اسرع وقت انجام دهید:
‏- اطلاع موضوع به مرکز ارتباط ملت و درخواست غیرفعال سازی سامانه
‏- مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک ملت و درخواست غیرفعال سازی سامانه
‏- استفاده نمودن از قابلیت"فعال‏/غیرفعال نمودن خدمات الکترونیک" موجود در سایت بانکداری اینترنتی به‌منظور غیرفعال نمودن خدمات سامانه همراه بانک نظیر حواله، مانده و سه گردش و...
ـ غیرفعال نمودن سیم‌کارت، از طریق مراجعه به اپراتور تلفن همراه 
2. در صورت تغییر در شماره تلفن همراه یا واگذاری سیم کارت فعلی، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه خود را در بانک بروزرسانی نمایید. 
3. پیش از فروش یا واگذاری گوشی تلفن همراه خود، نرم افزار سامانه همراه بانک را از روی آن حذف (Uninstall)  نمایید. 

ملاحظات عمومی

1ـ از دریافت (Download) و اجرای نرم افزار و فایل‌های ناشناس و متفرقه روی رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود اجتناب نمایید.
2ـ  از بروزرسانی مستمر سیستم عامل، مرورگر وب و سایر نرم افزارهای منصوب روی گوشی تلفن همراه خود اطمینان حاصل نمایید.
3ـ تلفن همراه خود را به نرم افزار ضدویروس معتبر مجهز نموده و آن را به صورت مستمر بروزرسانی نمایید. 
4ـ برای دسترسی به سامانه همراه بانک از ابزارهای فیلتر شکن نظیر VPN استفاده ننمایید.
5ـ  به منظور پیشگیری از بروز مخاطرات امنیتی، از اقدامات ذیل بر روی گوشی تلفن همراه اجتناب نمایید:
-دریافت (Download) و اجرای نرم افزار و فایل‌های ناشناس و متفرقه مشکوک 
-باز نمودن فایل‌های ناشناخته پیوست ایمیل 
-ورود به وبسایت‌های متفرقه و باز نمودن لینک‌های مربوطه 
6ـ گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم نمایید که در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از روش‌های امنیتی (PIN, Pattern, Password و...) قفل گردد.
7ـ از صحت اطلاعات شماره تلفن همراه خود در سامانه همراه بانک اطمینان حاصل نموده و در صورت تغییر اطلاعات مزبور نسبت به بروزرسانی آن از طریق مراجعه به شعبه، اقدام نمایید. 
8ـ  ارسال پیامک جهت ورود به سامانه همراه بانک یا انجام تراکنش‌های مالی، سبب آگاهی شما از سوء استفاده‌های احتمالی و جلوگیری از سوءاستفاده بیشتر است. به محض دریافت چنین پیامک‌هایی در صورتی که عمل مذکور از سوی خودتان صورت نگرفته، نسبت به غیرفعالسازی کارت بانکی و تغییر رمز عبور سامانه‌های بانکی خود اقدام و مراتب را در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید. 
9ـ هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی، CVV2 و تاریخ انقضای کارت را بر روی گوشی تلفن همراه ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه‌های ارتباطی نظیر تلفن، شبکه‌های اجتماعی و... برای سایرین ارسال و بازگو نکنید.
10ـ هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی، CVV2 و تاریخ انقضای کارت را بر روی کاغذ، تلفن همراه و سایر مکان‌ها و تجهیزاتی که امکان دسترسی به آنها وجود دارد، ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه‌های ارتباطی نظیر تلفن، شبکه‌های اجتماعی و... برای سایرین ارسال و بازگو نکنید.
11ـ بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما (نظیر مشخصات شناسنامه‌ای، کد ملی، اطلاعات مربوط به کارت و حساب بانکی و...) را از طریق تلفن، ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی، پیشنهاد اتصال به لینک‌های ارتباطی اینترنتی و... درخواست نمی‌کند. در صورت رخداد این مورد، ضمن عدم پاسخگویی به چنین درخواست‌هایی مراتب را سریعاً به بانک اطلاع دهید. 
12ـ از اعمال تغییرات و دستکاری‌های منجر به کاهش سطح امنیت و قابلیت اعتماد سخت افزار و نرم افزار تلفن همراه (نظیر شکستن قفل درگوشی‌های دارای سیستم عامل ISO (Jailbreak) و گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید(Root) و... ) اجتناب نمایید.
13ـ در صورت مشاهده هرگونه اختلال در عملکرد گوشی تلفن همراه یا نیاز به سرویس سخت افزاری و نرم افزاری، به نمایندگی‌های معتبر مراجعه نمایید. 
14ـ هنگامی‌که به بلوتوث و NFC نیازی ندارید از خاموش بودن آن مطمئن شوید.
15ـ از نصب برنامه‌های کاربردی بر روی تلفن همراه که مجوزهای دسترسی بیش‌ازاندازه درخواست می‌کنند، پرهیز نمایید.
16ـ  اخبار مربوط به بانک را فقط از طریق مبادی رسمی دنبال نموده و قبل از هر اقدامی از صحت ادعای مطروحه توسط فرد یا افراد، در قبال انجام خدمات بانکی مطمئن گردید.
17ـ سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir مرجع مفیدی برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدات امنیتی است.
18ـ هرگز اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید. 
19ـ  در صورت بروز اشکال در فرآیند استفاده از سامانه همراه بانک و عملیات درخواستی، از یاری جستن از افراد ناشناس جداً خودداری فرمائید.

ارتباط با مرکز ارتباط ملت

مشتری گرامی در صورت بروز هرگونه مشکل و یا مشاهده شواهد مشکوک در حساب خود و یا دریافت ایمیل/پیامک غیرقابل اطمینان که صحت آنها از سوی شما مورد تایید نمی باشند، حتماً بانک را از طریق شماره تلفن 1556 (تهران) یا 82488- 021(شهرستان) مطلع نمایید.
ed: keramat-980429no:98/626773