به منظور ترانزیت کالا از مرز گمرکی، متناسب با سود و عوارض گمرکی صادر می شود.
به لحاظ عدم امکان نگهداری کالا در گمرک ( به دلیل فاسد شدن کالا و یا سایر مشکلات ) متناسب با سود وعوارض گمرکی جهت ترخیص کالا اینگونه ضمانت نامه صادر می شود.
این ضمانت نامه برای تضمین بازگشت مشمولان نظام وظیفه عمومی که از کشور خارج می شوند، به نفع سازمان نظام وظیفه صادر می گردد.
حسب درخواست ضمانتخواه به نفع مراجع قضایی جهت دعاوی مطروحه در دادگستری توسط بانک صادر می گردد .
این نوع ضمانت نامه ها عمدتاٌ دارای فرم خاصی نیستند و طبق متن مورد نظر ذینفع و به درخواست متقاضی به منظور تضمین موارد خاص مانند تضمین تقسیط بدهی های مالیاتی، بیمه ای و تامین اجتماعی، وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و......... صادر می گردد.
بمنظور حصول اطمینان ذینفع از انجام صحیح و به موقع تعهدات) طبق قرارداد) توسط متعهد ، ضمانت نامه حسن انجام تعهد صادر میشود. موضوع ضمانت نامه های حسن انجام تعهد غیر پیمانکاری ، بسیار متنوع است و در قبال اخذ وثایق با نقد شوندگی بالا صادر می گردد.
ارکان ضمانت نامه:
1.ضامن: که در ضمانت نامه ها بانک می باشد.
2.مضمون عنه: مشتری یا شخص ثالث معرفی شده از طرف مشتری که باید مورد ضمانت قرار گیرد.
3.مضمون له: ذینفع ضمانت نامه
4.وجه الضمان: مبلغ ضمانت نامه
5.مدت: ضمانت نامه صادره باید دارای سر رسید باشد.
6.موضوع ضمانت نامه: نوع ضمانت نامه می بایست برحسب نوع تعهدات مابین مضمون له و مضمون عنه تعیین شود.
(بموجب مفاد بخشنامه بانک مرکزی ضمانت نامه غیرقابل انتقال می باشد)
میزان سپرده نقدی:
میزان سپرده نقدی ضمانت نامه ها (بجز ضمانت نامه تعهد پرداخت) حداقل 10% مبلغ ضمانت نامه می باشد. قابل توضیح است که در برخی از موارد مانند ضمانت نامه های شرکت در مناقصه نیازی به اخذ سپرده نقدی نمی باشد.
میزان سپرده نقدی ضمانت نامه تعهد پرداخت حداقل 20% مبلغ ضمانت نامه می باشد.
وثایق ضمانت نامه:
1- وجه نقد یا طلا یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی و اوراق مشارکت یا سپرده سرمایه گذاری مدت دار، یا حسابهای پس انداز قرض الحسنه نزد بانک یا گواهی های سپرده های سرمایه گذاری مدت دار ویژه عام و خاص یا اوراق قرض الحسنه یا حسابهای ارزی یا حساب سرمایه گذاری مدت دار متقاضی نزد سایر بانکها
2- تضمین بانکها یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز داخلی
3- تضمین بانکها یا موسسات اعتباری غیربانکی معتبرخارجی
4- سفته با دو امضاء قابل قبول بانک ـ اموال غیرمنقول و برگ وثیقه انبارهای عمومی مربوط به کالاـ سهام شرکتهایی که در بورس پذیرفته شده باشند
سایر وثایق حسب مورد طبق نظر رکن اعتباری تصمیم گیرنده از مشتری اخذ می شود.
مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده اعتباری جهت اشخاص حقیقی:
1.افتتاح حساب توسط متقاضی در شعبه
2.ارائه درخواست مشتری به شعبه.
3.اصل و تصویر دعوت نامه/ فراخوان/ درخواست ذینفع
4.اصل و تصویر قرارداد منعقده
5.ارائه مجوزهای صنفی فعالیت
6.تصویر کلیه صفحات اسناد مالکیت محل فعالیت
7.ارائه شناسنامه متقاضی
8.ارائه کارت ملی.
9.آخرین تراز آزمایشی منتهی به پایان ماه قبل
10.تهیه گزارش اطلاعات اعتباری مربوط به متقاضی ( که با درخواست شعبه و توسط کارشناسان مربوطه در مدیریت شعب منطقه تهیه می گردد)
مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده اعتباری جهت اشخاص حقوقی:
1.افتتاح حساب توسط متقاضی در شعبه
2.ارائه درخواست مشتری به شعبه.
3.تصویر اساسنامه شرکت
4.تصاویر روزنامه آگهی تاسیس و سایر تغییرات شرکت
5.ارائه کپی شناسنامه مدیران.
6.ارائه کپی کارت ملی مدیران.
7.تصویر کارت اقتصادی
8.ارائه مجوزهای صنفی فعالیت
9.اصل و تصویر دعوت نامه/ فراخوان/ درخواست ذینفع
10.اصل و تصویر قرارداد منعقده
11.تصویر کلیه صفحات اسناد مالکیت محل فعالیت
12.آخرین تراز آزمایشی منتهی به پایان ماه قبل
13.تهیه گزارش اطلاعات اعتباری مربوط به متقاضی ( که با درخواست شعبه و توسط کارشناسان مربوطه در مدیریت شعب منطقه تهیه می گردد)
-چنانچه مبالغ ضمانت نامه بیش از 50 میلیارد ریال باشد علاوه بر مدارک فوق صورتهای مالی مدون نیز بایستی ارائه شود.
e.keramat no: 99/1423687 990922