تسهیلات فرابانک ملت
بانک ملت از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با هدف تسریع و تسهیل در امور اجرایی اعطای تسهیلات خرد و کاهش مراجعه مشتریان به شعب، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در شرایط شیوع بیماری کرونا و همچنین به منظور استانداردسازی فرآیند اعطای تسهیلات خرد با هدف غیرقضاوتی نمودن آن و فراهمسازی امکان تصمیمگیری هوشمند با استفاده از تحلیل دادههای مرتبط با مشتری، سامانه هوشمند فرابانک ملت را بر بستر سامانه بانکداری اینترنتی طراحی و پیادهسازی نمود. در این سامانه این امکان برای مشتریان فراهم شده است که ضمن مشاهده نتایج استعلامهای دریافتی، در صورت احراز شرایط درخواست، تسهیلات مورد نظر را به صورت غیرحضوری ثبت و پیگیری نمایند. در حالحاضر در زیرساخت سامانه فرابانک عملیات ثبت درخواست تسهیلات، بارگذاری مدارک مورد نیاز و انجام استعلامهای مربوطه به صورت غیرحضوری انجام میپذیرد. پس از اصالتسنجی مدارک و مستندات ارسالی و تایید نهایی درخواست در واحد فرابانک، اعطای تسهیلات به دو شیوه حضوری (با یکبار مراجعه به شعبه عامل جهت احراز هویت و امضا قرارداد) و یا غیرحضوری (احراز هویت و امضا قرارداد با استفاده از امضای دیجیتال) انجام میشود.
مشتریان چگونه از خدمات فرابانک بهره مند می شوند؟
1. دریافت شناسه و رمز ورود به سامانه بانکداری اینترنتی، به صورت غیر حضوری ( با استفاده از برنامه کاربردی امضای ملت/ اطلاعات کارت) و با مراجعه حضوری (ارائه کارت ملی در شعب سراسر کشور)
2.ورود به سامانه بانکداری اینترنتی
3.انتخاب گزینه«تسهیلات غیرحضوری فرابانک ملت» از منوی خدمات پیشنهادی یا قسمت خدمات در منوی تسهیلات
4.مطالعه و تائید«شرایط و مقررات»
5.انجام استعلامهای مورد نیاز به صورت برخط
6.مشاهده لیست تسهیلات پیشنهادی سامانه (متناسب با رتبه اعتباری)
7.انتخاب تسهیلات متناسب با شرایط
8.ورود اقلام اطلاعاتی و بارگذاری مدارک مورد نیاز
9.دریافت رسید درخواست
امکانات و ویژگیهای تسهیلات فرابانک چیست؟
- به منظور تسهیل ثبت درخواست، راهنمای جامع فرابانک در گام اول به متقاضیان نمایش داده میشود. همچنین متناسب با مراحل مختلف ثبت درخواست، راهنماییهای لازم ارائه شده و پیغامهای مناسب نمایش داده میشود. مطالعه و دقت در نکات و پیامهای سامانه در گامهای مختلف بسیار حائز اهمیت است.
- مستندات درآمدی و اقلام اطلاعاتی که در سامانه فرابانک توسط مشتری بارگذاری و وارد میشوند، توسط کارشناسان بانک بررسی و راستیآزمایی میشوند.
- تمام مراحل ثبت درخواست تسهیلات تا نتیجه بررسی مدارک بارگذاری شده و تایید نهایی و ... از طریق ارسال پیامک به مشتریان اطلاعرسانی میشود.
- مشتریان دارای رتبه اعتباری A و B در صورت احراز سایر شرایط میتوانند تا سقف مشخص در قبال ضمانت خود (بدون معرفی شخص دیگری به عنوان ضامن)، از تسهیلات بهرهمند شوند.
- انواع تسهیلات فرابانک متناسب با معدل منابع، رتبه اعتباری و توان بازپرداخت متقاضی توسط سامانه پیشنهاد میشود. (مراقبت از رتبه اعتباری که توسط شرکت مشاوره رتبهبندی اعتباری ایران محاسبه میشود، بسیار حائز اهمیت است؛ در این خصوص در شرایط و مقررات فرابانک توضیح کافی ارائه شده است)
- علاوه بر امکان اعطای تسهیلات به شیوه حضوری (با یکبار مراجعه به شعبه عامل برای احراز هویت و امضای قرارداد در گام نهایی)، این امکان وجود دارد که احراز هویت و امضا قرارداد تسهیلات توسط متقاضی و ضامن با استفاده از امضای دیجیتال و به صورت کاملاً غیرحضوری صورت پذیرد. در صورت نیاز به ارائه سفته، امکان صدور و اعطای سفته الکترونیک از طریق سامانه فراهم شده است.
انواع تسهیلات سامانه هوشمند فرابانک ملت
- تسهیلات بدون ضامن (بهان) ویژه مشتریان با رتبه اعتباری A و B
- تسهیلات با معرفی ضامن برای مشتریان دارای رتبههای اعتباری A ،B ، C و فاقد رتبه
- تسهیلات قرضالحسنه ازدواج جهت معرفی شدگان سایت بانک مرکزی
- تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری جهت معرفی شدگان سایت بانک مرکزی
- تسهیلات جهت مشتریان سازمانی
اعطای تسهیلات از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی
در راستای تسهیل دسترسی مشتریان به خدمات بانک و همچنین ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بانک، خدمت اعطای تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوری از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی نیز فراهم میباشد. مشتریانی که در این دفاتر نسبت به ثبت درخواست تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اقدام نمایند هیچگونه مراجعهای به شعب بانک نخواهند داشت. از دیگر مزایای استفاده از دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی امکان حضور متقاضی و ضامن در دفاتر مجزا جهت امضای سفته و قرارداد میباشد.
بدینمنظور متقاضیان جهت ثبت درخواست به دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی مورد نظر مراجعه و مدارک و مستندات مورد نیاز جهت متقاضی و ضامن/ضامنین را تحویل مینمایند.
- ثبت درخواست و ارسال تصویر مستندات و مدارک به واحد فرابانک توسط متصدی دفتر انجام میشود.
- فرآیند راستیآزمایی و بررسی مستندات و مدارک ارسالی متقاضی و ضامن در واحد فرابانک ملت انجام خواهد شد.
- در صورت تأیید درخواست در واحد فرابانک ملت، مشتری و ضامن با حضور در دفتر پیشخوان نسبت به امضای دیجیتال سفته الکترونیک و قرارداد اقدام مینمایند.
- پس از امضای قرارداد توسط متقاضی، تسهیلات موردنظر به صورت مکانیزه به حساب متقاضی واریز خواهد شد.
- دفاتر پیشخوان خدمات دولت و سامانه فرابانک بهعنوان دو کانال موازی ثبت درخواست بوده و متقاضی بنا به اختیار خود میتواند یکی از مسیرهای مزبور را جهت دریافت تسهیلات خود انتخاب نماید.
مدارک مورد نیاز
تسهیلات فناورمحور
اعطای تسهیلات خرد مصرفی به افراد جامعه به واسطه کاهش ریسک تمرکز و بهبود ترکیب پورتفوی مصارفی برای بانک حائز اهمیت بوده و دسترسی آسان عموم مردم به تسهیلات خرد جهت رفع نیازهای شخصی با ایجاد فرآیندهای شفاف، غیرقضاوتی و غیرپیچیده در فرآیند اعطای تسهیلات همواره مورد تاکید شبکه بانکی بوده است. در همین راستا بانک ملت در سنوات اخیر با مشارکت شرکتهای فعال در حوزه لندتک - که در ادبیات کسب و کار تحت عنوان«تسهیلاتیار» شناخته میشوند - امکان اعطای تسهیلات خرد به مشتریان معرفی شده از سوی سازمانها و شرکتها جهت فراهمسازی امکان خرید اقساطی از بازارگاه شرکای تجاری شرکتهای مذکور را طراحی و پیادهسازی نموده است. در این طرح«تسهیلاتیار» عملیات بازاریابی، اعتبارسنجی، ثبت درخواست، اخذ استعلامهای مورد نیاز و اخذ امضای دیجیتال قرارداد تسهیلات و سایر موارد مورد نیاز را (حسب ضرورت) مدیریت نموده و بانک علاوه بر ایفای نقش تامینکننده مالی، نسبت به برقراری سرویسهای مورد نیاز جهت انجام فرآیند اعطای غیرحضوری تسهیلات اقدام مینماید.
در حال حاضر شرکای تجاری بانک در حوزه اعطای تسهیلات فناور محور عبارتند از؛
- نوآوران پرداخت مجازی ایرانیان (دیجیپی)
- مهندسی نرمافزار شقایق (جت وام)
- توسعه تجارت و فناوری تارا (تارا)
- اطلس تجارت نوین دیبا (اسنپ پی)
ed: e.keramat no: 1403/893085 1403/05/22