يکشنبه 9 ارديبهشت 1403En
سامانه هوشمند فرابانک ملت

سامانه هوشمند فرابانک ملت

بانک ملت از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با هدف تسریع و تسهیل در امور اجرایی اعطای تسهیلات خرد و کاهش مراجعه مشتریان به شعب، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط شیوع بیماری کرونا و همچنین به منظور استانداردسازی فرآیندهای اعطای تسهیلات خرد با هدف غیرقضاوتی نمودن آن و فراهم‌سازی امکان تصمیم‌گیری هوشمند با استفاده از تحلیل داده‌های مرتبط با مشتری، سامانه هوشمند فرابانک ملت را بر بستر سامانه بانکداری اینترنتی طراحی و پیاده‌سازی نمود. در این سامانه این امکان برای مشتریان فراهم شده است که ضمن مشاهده نتایج استعلام‌های دریافتی و در صورت احراز شرایط درخواست، تسهیلات مورد نظر را به صورت غیرحضوری ثبت و پیگیری نمایند. در حال حاضر در زیرساخت فرابانک عملیات ثبت درخواست تسهیلات، بارگذاری مدارک مورد نیاز و انجام استعلام‌های مربوطه به صورت غیرحضوری انجام می‌پذیرد. پس از اصالت سنجی مدارک و مستندات ارسالی و تایید نهایی درخواست در واحد فرابانک، اعطای تسهیلات به دو شیوه حضوری (با یکبار مراجعه به شعبه عامل جهت احراز هویت و امضاء قرارداد)و یا غیرحضوری (احراز هویت و امضا قرارداد با استفاده از امضا دیجیتال) انجام می‌شود.

مشتریان چگونه از خدمات فرابانک بهره مند می شوند؟
1.دریافت شناسه و رمز ورود به سامانه بانکداری اینترنتی،  با ارائه کارت ملی از شعب سراسر کشور
2.ورود به سامانه بانکداری اینترنتی 
3.انتخاب گزینه«تسهیلات غیرحضوری فرابانک ملت» از منوی خدمات پیشنهادی یا قسمت خدمات در منوی تسهیلات
4.مطالعه و تائید«شرایط و مقررات»
5.انجام استعلام‌های مورد نیاز به صورت برخط
6.مشاهده لیست تسهیلات پیشنهادی سامانه (متناسب با رتبه اعتباری) 
7.انتخاب تسهیلات متناسب با شرایط
8.ورود اقلام اطلاعاتی و بارگذاری مدارک مورد نیاز
9.دریافت رسید درخواست

انواع تسهیلات سامانه هوشمند فرابانک ملت

•تسهیلات بدون ضامن (بهان) ویژه مشتریان با رتبه اعتباری Aو B 
•تسهیلات برای مشتریان دارای رتبه‌های اعتباری A ،B ، C و فاقد رتبه با معرفی ضامن‏
•تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جهت معرفی شدگان سایت بانک مرکزی
•تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری جهت معرفی شدگان سایت بانک مرکزی
امکانات و ویژگی های تسهیلات فرابانک چیست؟ 
•به منظور تسهیل ثبت درخواست، راهنمای جامع فرابانک در گام اول به متقاضیان نمایش داده می‌شود. همچنین متناسب با مراحل مختلف ثبت درخواست راهنمایی‌های لازم ارائه شده و پیغام‌های مناسب نمایش داده می شود. مطالعه و دقت در نکات و پیام‌های سامانه در گام‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است
•مستندات درآمدی و اقلام اطلاعاتی که در سامانه فرابانک توسط مشتری بارگذاری و وارد می‌شود، توسط کارشناسان بانک بررسی و راستی آزمایی می‌شوند.
•تمام مراحل ثبت درخواست تسهیلات تا نتیجه بررسی مدارک بارگذاری شده و تایید نهایی و ... از طریق ارسال پیامک به مشتریان اطلاع رسانی می شود.
•مشتریان دارای رتبه اعتباری  AوB  در صورت احراز سایر شرایط می‌توانند تا سقف مشخص در قبال ضمانت خود (بدون معرفی شخص دیگری به عنوان ضامن)، از تسهیلات بهره‌مند شوند.
•سایر تسهیلات فرابانک متناسب با معدل منابع، رتبه اعتباری و توان بازپرداخت متقاضی توسط سامانه پیشنهاد می‌شود.
(مراقبت از رتبه اعتباری که توسط شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران محاسبه می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص در شرایط و مقررات فرابانک توضیح کافی ارائه شده است).
•علاوه بر امکان اعطا تسهیلات به شیوه حضوری (با یکبار مراجعه به شعبه عامل جهت احراز هویت و امضاء قرارداد در گام نهایی)  این امکان وجود دارد که احراز هویت و امضا قرارداد تسهیلات با استفاده از امضا دیجیتال و به صورت کاملاً غیرحضوری صورت پذیرد.
ed: e.keramat no: 1402/332178  1402/03/02