چهارشنبه 13 تير 1403En
فرهنگ سازی
بانک ملت در حوزه فرهنگ سازی به دنبال ایجاد گفتمان درون سازمانی و برون سازمانی، تبدیل CSR به موضوع روزمره و مشارکت در ارتقا فرهنگ جامعه می باشد و برای دستیابی به این مهم از روش های مختلفی استفاده می نماید که از جمله آنها می توان به برگزاری نشست ها، انتشار مستندات، برگزاری دوره‌های آموزشی، انتشار محتوا در فضای مجازی و اجرای رویدادها اشاره نمود. فعالیت های انجام شده در این حوزه در بانک ملت به این شرح می باشد:
کمپین به احترام هم: بانک ملت به‌عنوان یکی از نهادهای مالی بزرگ کشور و در جایگاه یک شهروند اجتماعی مسئولیت پذیر، مؤثر بودن را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است و سعی کرده است تا در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی خود، نگاهی به مقوله احترام اجتماعی داشته باشد و برای شروع این جریان، طرح حفظ حریم خصوصی خودپرداز را با محوریت #به_احترام_هم در سراسر کشور اجرا نموده است. در این طرح از کلیه افراد جامعه خواسته شده است تا #به_احترام_هم گامی به عقب برداشته و با حفظ حریم خصوصی دیگران، احترام اجتماعی را رعایت کنیم. 
کمپین نشرآگاهی:  افراد همواره به دنبال داشتن زندگی بهتر هستند؛ داشتن زندگی بهتر در گرو توسعه یافتگی جوامع اجتماعی است و توسعه یافتگی هر جامعه ای ارتباط عمیقی با سطح آگاهی آن جامعه دارد. از این رو، یکی از دغدغه های اصلی در جوامع امروزی بالا بردن سطح آگاهی اجتماعی است که این مهم تنها از طریق یک همت عمومی حاصل خواهد شد ما در مجموعه بانک ملت، به عنوان عضوی از جامعه بزرگ ایران، ترویج فرهنگ مطالعه و توسعه آگاهی در کارکنان خود و عموم مردم را امری آینده ساز می‌دانیم. در همین راستا، در کمپین #نشرآگاهی سعی داریم با تکیه‌ بر روحیه همراهی اجتماعی، گامی هرچند کوچک در جهت توسعه آگاهی برداریم. در فاز اول کمپین #نشرآگاهی، کتاب«کفش فروش پیر» با موضوع شرح حال بنیانگذار نایکی و کتاب« کِی» با موضوع ترفندهای علمی زمان سنجی عالی و همچنین شماره مارس و آوریل ۲۰۱۸ مجله کسب و کار هاروارد، با حمایت بانک ملت به صورت الکترونیک منتشر و به‌صورت رایگان عرضه شد که از طریق آدرس https://bankmellat.ir/nashragahi.aspx  قابل دسترسی می باشد.
ارتقاء آگاهی جامعه در خصوص امنیت استفاده از خدمات غیرحضوری: ارتقاء سیستم های امنیتی بانک یکی از دغدغه های مدیران و دست اندرکاران این حوزه می باشد. بر همین اساس این حوزه در بانک ملت همواره در حال بروزرسانی و بهره مندی از آخرین دستاوردهای علمی و فنی می باشد. روند شکل گیری و بلوغ امنیت اطلاعات در بانک ملت به قرار ذیل می باشد:

- انتشار پوستر های امنیتی 

سایر اقدامات امنیت اطلاعات:

- تهیه تیزر و انیمیشن های امنیتی و ارائه در تلویزیون های درون شعب
- ارائه پیام های امنیتی از طریق دستگاه های خودپرداز
-انتشار بروشورهای امنیتی
•بروشور توصیه های امنیتی سامانه بانکداری الکترونیک
•بروشور توصیه های امنیتی همراه بانک
•بروشور توصیه های امنیتی کارت بانکی
فعالیت های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و دینی
برپایی غرفه در هفدهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی کودک و نوجوان اصفهان: بانک ملت با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی، برای نخستین بار در نمایشگاه تخصصی لوازم و تجهیزات سرگرمی کودک و نوجوان اصفهان شرکت و در سالن نقش جهان پذیرای خانواده ها و فرزندان آنها بود. در غرفه و کارگاه قصه گویی برای کودکان به وسیله مادران قصه گو، کودکان و نوجوانان لحظات شادی را با شنیدن قصه ها و فعالیت های مرتبط با کتاب و کتابخوانی گذراندند.
برگزاری روز کار داوطلبانه: بانک ملت در سال 93 به مناسبت فرارسیدن ۱۶ اردیبهشت و روز کار داوطلبانه برنامه های ذیل  را به اجراء درآورد:
- آموزش سواد مالی به دانش آموزان: آموزش سواد مالی به دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه های پنجم و ششم در حدود ۲۵ مدرسه در سطح تهران برای آموزش موضوعات مالی به دانش آموزان در نظر گرفته شد که روسای شعب بانک ملت دراین مدارس، محتوای آموزشی تعیین شده را به دانش آموزان آموزش دادند. 
- آموزش خدمات الکترونیک بانک: همچنین کارشناسان فناوری اطلاعات بانک در سراهای چند محله تهران حاضر و استفاده از خدمات الکترونیک را به مردم آموزش دادند.
- بازدید از موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد توسط تعدادی از کارکنان بانک: در سومین برنامه روز کار داوطلبی تعدادی از کارکنان واحدهای بانک در برنامه ای که از طرف بانک به اجرا در آمد از موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد بازدید کردند. 
- طرح آموزش سواد مالی: در راستای آموزش مهارت های اقتصادی و مالی به عنوان یکی از مهمترین مسئولیت های اجتماعی موسسات مالی و پولی، بانک ملت به عنوان یکی از موسسات مالی کشور آموزش سواد مالی به دانش آموزان و آموزگاران را در دستور کار خود قرار داد. این طرح با اهداف آموزش مفاهیم پایه سواد مالی به کودکان و نوجوانان و آموزش نحوه به کارگیری مفاهیم در رفتارهای اقتصادی آنان در 4 مقطع زمانی و در قالب جلسات دو ساعته آموزشی اجرا شد. در این طرح کارشناسان بانک ملت با حضور در کلاس های درس، محتوای آموزشی تهیه شده در خصوص  مفاهیم سواد مالی را به دانش آموزان آموزش دادند.در مرحله دوم کارشناسان مزبور آموزگاران مدارس را در خصوص نحوه ارائه مفاهیم سواد مالی به دانش آموزان آموزش دادند. در مرحله سوم دانش آموزان از طریق بازی های طراحی شده و ابزارهای کمک آموزشی در معرض آموزش های سواد مالی قرار گرفتند. این دوره با ارزیابی آموزش های ارائه شده، ارائه گواهی نامه پایان دوره به دانش آموزان و آموزگاران، اهداء هدایا به شرکت کنندگان و اهداء تقدیر نامه به داوطلبان طرح خاتمه پیدا کرد.
توزیع کتاب در بین کودکان و نوجوانان مناطق محروم بمناسبت روز احسان و نیکوکاری: بانک ملت بمناسبت روز احسان و نیکوکاری اقدام به تهیه 4991 جلد کتاب با موضوع ادبیات و اساطیر کهن زبان فارسی نمود. هدف از تهیه این کتاب ها فرهنگ سازی در خصوص مقوله کتاب و کتابخوانی و آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ و ادبیات غنی کشورمان بود. کتاب های تهیه شده با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در میان کودکان و نوجوانان مناطق محروم کشور توزیع گردید.
نگارش و نشر کتاب شاخص سازی اقتصاد مقاومتی در صنعت بانکداری: کتاب شاخص سازی اقتصاد مقاومتی در صنعت بانکداری به همت گروه مولفان مرکز تحقیقات و مدیریت استراتژیک بانک ملت در چهار فصل: معرفی اقتصاد مقاومتی و مقاومت در صنعت بانکداری، شاخص سازی سنجش تاب آوری در بانک ها، شاخص سازی سنجش شفافیت در بانک ها و شاخص سازی سنجش عملکرد بانک ها در جهت حمایت از بخش واقعی اقتصاد به نگارش درآمده  است. در این کتاب، ۳۰ شاخص اصلی و ۲۰ زیرشاخص در بخش تاب آوری بانک ها، ۴ شاخص اصلی و ۲۳ زیرشاخص در بخش شفافیت بانک ها و ۸۷ شاخص اصلی و ۳۶ زیرشاخص در بخش عملکرد بانک ها استخراج شده است.
همکاری با موسسه خیریه همت جوانان و تهیه جهیزیه نوعروسان بی بضاعت: در این برنامه بانک ملت به منظور ترویج فرهنگ تکریم خانواده و تسهیل امر ازدواج جوانان بی بضاعت با همکاری موسسه همت جوانان در تهیه جهیزیه این افراد مشارکت نمود.
ساخت مسجد در آزادراه تهران ساوه: شرکت آزادراه تهران ساوه از شرکت های زیرمجموعه بانک ملت، دو مسجد را در محدوده ایستگاه های 3700 و 9700 این آزادراه احداث کرده است. بانک ملت با هدف ارائه خدمات به مسافران، نخستین مجموعه این آزادراه را با ۱۷۰ متر مربع بنا شامل وضوخانه زنانه و مردانه، سرویس های بهداشتی، دو باب فروشگاه، فضای سبز و پارکینگ اختصاصی در محوطه ای به مساحت ۶ هزار متر مربع و با صرف هزینه 19 میلیارد ریال از محل پروژه سرمایه گذاری آزاد راهی احداث نموده است. مجموعه مذکور در فاصله ۳۲ کیلومتری تهران و در مدت حدود ۷ ماه از سوی شرکت آزادراه تهران – ساوه به بهره برداری رسیده است. دومین مسجد این آزادراه نیز در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع در ۱۵ کیلومتری شهر ساوه بنا شده است.

تجلیل و بزرگداشت:

-تجلیل از پزشکان، پرستاران، معلمین در مناسبت های مربوطه
-تجلیل از خانواده های شهدا و جانبازان
- تجلیل از آزادگان
- تجلیل از برگزیدگان المپیادهای ورزشی و ایثارگری
-تجلیل از برگزیدگان المپیاد های ورزشی شبکه بانکی
-برگزاری جام فوتبال اهالی رسانه و تجلیل از تیم های رسانه ای برتر جام ولایت در سال های 97 و 98