جمعه 7 ارديبهشت 1403En
توصیه های امنیتی سامانه تلفن بانک

توصیه‌های امنیتی سامانه تلفن بانک

ملاحظات امنیتی فعالسازی خدمات سامانه تلفن بانک 

۱ـ هنگام دریافت پاکت محتوی رمز ورود سامانه تلفن بانک، از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمینان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن، مسئول شعبه را مطلع نمایید.
۲ـ توصیه می‌شود رمز ورود به سامانه تلفن  بانک ارائه شده توسط شعبه را در اولین فرصت تغییر داده و در محل امن نگهداری نمایید. 

مدیریت رمز ورود

۱ـ رمز ورود سامانه تلفن بانک خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن را در فواصل زمانی منظم (حداقل هر سه ماه یکبار) و همچنین بنا به ضرورت تغییردهید. 
2ـ هنگام ورودِ شماره حساب و رمز ورود سامانه تلفن بانک، از عدم رویت آن توسط دیگران اطمینان حاصل نمایید.
3ـ از یادداشت و ذخیره نمودن شماره حساب و رمز ورود سامانه تلفن بانک در جایی که امکان سوءاستفاده‌های آتی از حساب بانکی شما را برای یابنده آن فراهم می‌نماید، خودداری نمایید. 
4ـ از انتخاب رمز ورود قابل حدس نظیر سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و...، برای ورود به سامانه تلفن بانک خود، اجتناب نمایید. 
5ـ استفاده از یکبار رمز، امکان سوء استفاده از حساب‌های بانکی شما را کاهش می‌دهد و توصیه می‌گردد، با استفاده دستگاه یکبار رمز (OTP)، یکبار رمز همراه (Mobile OTP) یا یکبار رمز پیامکی (SMS OTP)، جهت ورود به سامانه تلفن بانک از رمز عبور یکبار مصرف استفاده نمائید.
6ـ از انتخاب رمزهای مشابه با رمز کارت‌ها و سایر سامانه‌های بانکی برای سامانه تلفن بانک خودداری نمایید.

ملاحظات امنیتی غیرفعالسازی سامانه تلفن بانک

درصورت سرقت رمز کاربری سامانه تلفن بانک، یکی از اقدامات ذیل را انجام دهید:
1- مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک ملت و درخواست غیرفعالسازی سامانه و اخذ رمز جدید 
2- استفاده نمودن از قابلیت"فعال/غیرفعال نمودن خدمات الکترونیک" موجود در سایت بانکداری اینترنتی به منظور غیرفعال نمودن خدمات سامانه تلفن بانک نظیر مانده و سه گردش، صورتحساب و...

ملاحظات عمومی

۱ـ  جهت عملیات بانکی خود اعم از ورود به سیستم تلفن بانک یا انجام هرگونه تراکنش بانکی، از تلفن‌های عمومی و تلفن‌هایی که دارای کاربران زیادی می باشند، استفاده ننمایید.
۲ـ  توصیه می‌شود سامانه تلفن بانک در مکان‌هایی که از طریق دوربین مداربسته مانیتور می‌شوند، مورد استفاده قرار نگیرد و در صورت بروز شرایط اجتناب ناپذیر، دقت کافی درخصوص عدم رویت رمز و عملیات درخواستی بعمل آید.
3ـ توصیه می گردد حتی‌الامکان سامانه تلفن بانک در حضور دیگران مورد استفاده قرار نگیرد و در صورت ضرورت اجتناب ناپذیر، از عدم رویت رمز و عملیات درخواستی توسط دیگران اطمینان حاصل نمایید.
4ـ  ارسال پیامک جهت انجام تراکنش‌های مالی، سبب آگاهی شما از سوء استفاده‌های احتمالی و جلوگیری از سوءاستفاده بیشتر است. به محض دریافت چنین پیامک‌هایی در صورتی که عمل مذکور از سوی خودتان صورت نگرفته، نسبت به غیرفعالسازی کارت بانکی و تغییر رمز عبور سامانه‌های بانکی خود اقدام و مراتب را در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید. 
5ـ هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی، CVV2 و تاریخ انقضای کارت را بر روی کاغذ، تلفن همراه و سایر مکان‌ها و تجهیزاتی که امکان دسترسی به آنها وجود دارد، ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه‌های ارتباطی نظیر تلفن، شبکه‌های اجتماعی و... برای سایرین ارسال و بازگو نکنید.
6ـ بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما (نظیر مشخصات شناسنامه‌ای، کد ملی، اطلاعات مربوط به کارت و حساب بانکی و...) را از طریق تلفن، ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی، پیشنهاد اتصال به لینک‌های ارتباطی اینترنتی و... درخواست نمی‌کند. در صورت رخداد این مورد، ضمن عدم پاسخگویی به چنین درخواست‌هایی مراتب را سریعاً به بانک اطلاع دهید. 
7ـ  اخبار مربوط به بانک را فقط از طریق مبادی رسمی دنبال نموده و قبل از هر اقدامی از صحت ادعای مطروحه توسط فرد یا افراد، در قبال انجام خدمات بانکی مطمئن گردید.
8ـ سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir مرجع مفیدی برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدات امنیتی است.
9ـ هرگز اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید. 
10ـ  در صورت بروز اشکال در فرآیند استفاده از سامانه تلفن بانک و عملیات درخواستی، از یاری جستن از افراد ناشناس جداً خودداری فرمائید.
11ـ اگر در حین استفاده از سامانه تلفن بانک، عملیات درخواستی قطع گردید، هیچ تماسی از سوی بانک جهت ادامه انجام عملیات، با شما برقرار نمی‌گردد. در صورت بروز چنین اتفاقی، تماس دریافتی را قطع نموده و از خط تلفن دیگری به منظور تماس با سامانه تلفن بانک و انجام عملیات مورد نظر استفاده نمایید.
12ـ از سمت بانک هیچ گونه تماسی مبنی بر انجام عملیات تلفن بانک با شما برقرار نمی‌گردد.
13ـ چنانچه دستگاه تلفن مورد استفاده شما دارای صفحه نمایش می‌باشد، پس از اتمام کار با سامانه تلفن بانک، از حذف عملیات خود از حافظه آن اطمینان حاصل نمایید.
14ـ در صورت پیش بینی احتمال شنود و یا ردیابی دستگاه تلفن، از استفاده از آن جهت دسترسی به سامانه تلفن بانک پرهیز نمایید.
15ـ جهت انجام تراکنش‌های بانکی در سامانه تلفن بانک، صرفاً از شماره تلفن‌های اعلام شده در هنگام ثبت‌نام استفاده نمایید.
16ـ در صورت سرقت و یا مفقود شدن کارت بانکی، امکان مسدود و غیرفعال نمودن کارت با استفاده از سامانه تلفن بانک فراهم می‌باشد.

ارتباط با مرکز ارتباط ملت

مشتری گرامی در صورت بروز هرگونه مشکل و یا مشاهده شواهد مشکوک در حساب خود و یا دریافت ایمیل/پیامک غیرقابل اطمینان که صحت آنها از سوی شما مورد تایید نمی باشند، حتماً بانک را از طریق شماره تلفن 1556  (تهران) یا 82488- 021 (شهرستان) مطلع نمایید.
ed: e.keramat-980429 no: 98/626773