جمع سپاری مالی

جمع سپاری مالی (Crowd funding)

بانک ملت در راستای سیاست های کلی کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی و همچنین خروج از رکود، تامین مالی استارت آپ ها و بنگاه های اقتصادی و همچنین توسعه بانکداری اجتماعی و توجه به مسئولیت اجتماعی خود، اقدام به راه اندازی پلتفرم جمع سپاری مالی (Crowd funding) نموده است. با توجه به اینکه بخش عمده تامین مالی کشور بانک محور بوده و از طریق نظام بانکی صورت می پذیرد و فشار مضاعفی بر سیستم بانکی وارد شده است. لذا توجه به روشهای جدید تامین مالی و مشکلات کشور در این حوزه، مانند روش جمع سپاری مالی (نام های رایج دیگر: تامین مالی انبوه یا تامین مالی جمعی) می تواند در این حوزه راهگشا باشد. 

تعریف جمع سپاری مالی

جمع آوری پول (سرمایه) لازم برای انجام یک هدف، با اتکاء به کمک های معمولاً کوچک اما در تعداد زیاد. در این مدل، صاحب پروژه از طریق مبالغ پرداختی، توسط مشارکت کنندگان و سرمایه گذاران تامین مالی شده و نسبت به انجام‏/تکمیل پروژه اقدام می نماید. استفاده از قدرت جمعی و کارگروهی در این نوع از تامین مالی می تواند بسیار مهم و موثر باشد. 

انواع جمع سپاری مالی

الف) مدل اهدا

مشارکت کنندگان در این مدل، انتظاری برای بازگشت وجه، سود، یا هیچ چیز دیگر ندارند. این مدل معمولا برای کمپین های اجتماعی و خیریه استفاده می شود و قدیمی ترین مدل جمع سپاری مالی است.

ب‏‏) مدل پاداش

مشارکت کنندگان در این مدل در ازای مشارکت،«پاداش» دریافت می کنند. این«پاداش» می تواند نسخه ای از محصول نهایی پروژه(پیش فروش) یا هر«پاداش» یا فعالیت دیگر باشد. ارزش این«پاداش» می تواند کمتر، برابر و یا بیشتر از مبلغ مشارکت باشد. این مدل محبوب ترین مدل جمع سپاری مالی است و بیشترین سهم بازار را دارد.

ج‏‏) مدل وام‏‏‏ - بدهی

مشارکت کنندگان در این مدل پس از سر رسید مورد نظر، مبلغ پرداختی باضافه سود متعلقه را دریافت می کنند. این مدل دقیقاً شبیه وام های بانکی است با این تفاوت که همه چیز با توافق طرفین بوده و وام دهندگان یک گروه از افراد هستند. 

د‏‏) مدل سهام 

مشارکت کنندگان در این مدل با مبلغ پرداختی، بخشی از سهام فعالیت مورد نظر را خریداری می نمایند. این مدل شباهت بسیاری با سرمایه گذاری خطر پذیر(VC) دارد با این تفاوت که سرمایه گذاران گروهی از افراد هستند. این مدل بیشترین رشد را در مدلهای جمع سپاری مالی در سال های اخیر داشته است.
تعداد بازدید:
358