مرابحه

مرابحه عقدی است كه به موجب آن عرضه كننده، بهاي تمام شده اموال و خدمات را به اطلاع متقاضي مي رساند و سپس با افزودن مبلغ يا درصدي اضافي به عنوان سود، آن را به صورت نقدي، نسيه دفعي (سررسيد يكجا) يا اقساطي به اقساط مساوي و يا  غير مساوي در سررسيد يا سررسيدهاي معين به متقاضي (خريدار) واگذار مي كند.  عقد مرابحه یکی از عقود مبادله ای قانون عملیات بانکی بدون ربا می باشد.


متقاضی: شخص حقیقی یا حقوقی که درخواست وی مبنی بر استفاده از تسهیلات مرابحه به بانک ارائه شود.

تسهیلات گیرنده: شخص حقیقی یا حقوقی که از تسهیلات مرابحه بانک استفاده نموده است .

قرارداد مرابحه: قراردادی است که فیمابین بانک و متقاضی براساس مرابحه منعقد و مبین توافقات ، تعهدات و سایر الزامات طرفین می باشد .

قیمت واگذاری: بهای تمام شده اموال و خدمات بعلاوه سود موسسه اعتباری 

تسهیلات در قالب عقد مرابحه به منظور رفع نيازهاي واحدهاي توليدي، خدماتي و بازرگاني براي تهيه مواد اوليه، لوازم يدكي، ابزاركار، ماشين آلات، تاسيسات وسايركالاها و خدمات مورد احتياج اين واحدها و نیز تهیه مسکن، کالا و خدمات مورد نیاز خانوارها به سفارش و درخواست متقاضی، پرداخت می گردد.
اخذ حداقل 10% مبلغ كالا و خدمت به عنوان پيش دريافت در تسهیلات بیش از 3 سال از متقاضي الزامي مي باشد.

به منظور حصول اطمینان از ایفای تعهدات متقاضی، يك يا تركيبي از وثايق يا تضمينات به موجب قرارداد و براساس شرايط و ضوابط جاري بانك و حدود اختيارات تفويضي طبق خط مشی اعتباری سالیانه از گيرنده تسهيلات اخذ مي گردد. وثایق ماخوذه می بایست معتبر، قابل نقل و انتقال قانونی، مطمئن و بلامعارض باشد تا در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی تسهیلات گیرنده حقوق و منافع بانک در حداقل زمان ممکن و با کمترین هزینه استیفاء شود.

مراحل اجرائي اعطاي تسهيلات

  1. مراجعه متقاضی ، تکمیل فرم درخواست مربوطه اخذ مدارک و انجام استعلامات مربوطه توسط شعب.
  2. انجام بررسی های لازم (تقاضای مشتری و ...) 
  3. تنظیم پیشنهاد اعتباری كه باید حاوی اطلاعات لازم در مورد مرابحه درخواستی از قبیل مبلغ، مدت ، وثایق و ... و همچنین نتیجه بررسیهای انجام شده و اظهار نظر صریح شخص بررسی کننده و عضو كميته اعتباري باشد .
  4. ارسال پيشنهاد به مرجع اعتباري بالاتر در صورتي كه مبلغ درخواستی تسهیلات مرابحه خارج از حدود اختیارات شعبه ذیربط باشد.
  5. اعلام شرايط مصوبه صادره به مشتري  .
  6. درصورت موافقت با درخواست مطروحه ، بانك مي تواند مشتري را وكالتاً به عنوان نماينده بانك براي خريد اموال براساس عقد مرابحه تعيين نمايد .در اين صورت مي بايست نسبت به دریافت مستندات معامله مربوطه از قبیل فاکتور، پیش فاکتور خرید یا هرنوع اسناد مثبته دیگر اقدام نمايد .
  7. امضاي تعهد نامه خريد كالا يا خدمات.
  8. اخذ وثايق و امضاي قراردادمطابق نمونه موجود در زیر سایت اداره کل حقوقی و تعهدنامه هاي مربوط به مرابحه فيمابين بانك و مشتري .
  9. اخذ پیش دریافت 
  10. پرداخت وجه تسهيلات در وجه فروشنده كالا يا خدمات از طريق چك بانكي / واريز به حساب فروشنده نزد بانك ملت 


6.1.11.0
گروه دورانV6.1.11.0