مقدمه
من به عنوان یکی از کارکنان بانک ملت بیش از هر چیز شاکر درگاه خداوند بزرگ هستم که نعمت گام نهادن در مسیر خدمت به ملت شریف ایران اسلامی را بر من ارزانی داشته است راهی که مقصد نهائی آن رضایت اوست. از او می خواهم که مرا در متصف شدن به صفات مطلوب شخصی و حرفه ای در راستای تحقق آرمان و رسالت بانک یاری نماید تا بتوانم نسبت به رعایت اصول و موازین این بیانیه که منبعث از ارزش های محوری بانک ملت بوده و بیانگر منشور اخلاقی کارکنان است متعهد باشم. جایگاه رفیع و اعتبار و هویت بانک ملت بدون تردید حاصل تلاش عاشقانه مجموعه ای از همکاران است که گروهی به افتخار بازنشستگی نایل آمده اند، گروهی دیگر شاغل و در حال ارائه خدمت اند و نسلی دیگر از ایشان همکارانی هستند که در آینده تعالی بخش و میراث دار این اعتبار و هویت خواهند بود.
پس در این برهه با علم به ارزش این سرمایه گرانبها همواره خواهم کوشید تا حافظ زحمات و تلاش های ارزشمند گذشتگان و مایه مباهات و درخشش آیندگان باشم.
مسئولیت اجتماعی
من به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ بانک با وقوف به اهمیت و نقش این بنگاه اقتصادی در پیشرفت جامعه تلاش می نمایم تا در کنار سایر همکارانم در راه اعتلای جامعه و تحقق توسعه همه جانبه و پایدار قدم برداشته و در تقویت غرور ملی و دینی کشورم سهیم باشم.
رعایت قوانین و مقررات
با این باور که انجام وظائف شغلی و فعالیت های سازمانی و تحقق اهداف عالیه بانک در گرو رعایت قوانین است، خود را متعهد و ملزم به رعایت قوانین و مقررات و اجرای آن ها می دانم.
انسجام و یکپارچگی
با این باور که تعهد، وفاداری و احساس تعلق به بانک از مصادیق تحکیم و یکپارچگی سازمانی است. متعهد می شوم که بمثابه یک عضو فعال در پیکره ای واحد و منسجم عمل نموده و همواره در برای هماهنگی هر چه بیشتر آن تلاش کنم چنانچه به فرض بعید در عملکرد یکی از همکاران رفتاری نامطلوب مشاهده کنم که به زیان بانک، مشتریان و یا جامعه باشد، وظیفه خود می دانم به نحوی شایسته در برطرف کردن این نقیصه بکوشم.
توجه به منافع مشترک
من به عنوان یکی از کارکنان بانک ملت با اعتقاد به اصل مشتری مداری و پذیرش مشتری به عنوان عامل محوری در صنعت بانکداری؛ معتقد به همسوئی منافع بانک و مشتریان بوده و مصمم هستم ضمن تلاش برای کسب منافع سازمان، حداکثر منافع مشتریان را نیز در چارچوب ضوابط و مقررات تامین کرده و سطح آن را ارتقاء بخشم؛ به بیانی دیگر من با اعتقاد به عدم تفکیک حقوق مشتری و سازمان، مشتریان و طرف های تجاری بانک را شرکای تجاری بانک دانسته و احترام به آنان و نیازهایشان را لازمه انتفاع متقابل می دانم.
نگرش های فردی و علایق شخصی
ضمن اعتقاد به اصل وجود نگرش ها و علایق مختلف و حتی متضاد در میان همکاران، مجدانه در تلاش هستم تا نگرش های فردی، علایق شخصی و گروهی خود را از تصمیم ها وظایف و مسئولیت های خود دور نگهداشته و اجازه ندهم که این تفاوت ها در نحوه انجام وظایف شغلی ام خللی وارد سازد.
ادب، دقت، سرعت
این اصل برگرفته شده از شعار راستین و باور اصلی بانک ملت بوده و نمایانگر اولویت های مطرح نزد کارکنان این بانک است.
ادب: من در بانک ملت با آگاهی از کرامت انسانی و ضرورت تکریم مقام والای انسان، رعایت ادب را سرلوحه اعمال خود قرارداده و پیوسته در روابط خود با همکاران و مشتریان مراقب آن هستم که مبادا لحظه ای از این اصل عدول نمایم.
دقت: در صنعت بانکداری دقت از مهمترین ابزارهای جلب اعتماد مشتریان به شمار می آید. در بانک ملت نیز من آن را محور انجام فعالیت های جاری خود می دانم.
سرعت: در عصری که زمان کیمیایی بزرگ محسوب می شود طبیعی است که مشتریان نسبت به سرعت در انجام امور بانکی خود متوقع باشند. پس کوشش خواهم نمود در عین رعایت ادب و دقت، با سرعتی مطلوب به انجام امور بپردازم.
گوش دادن موثر و پاسخگویی
اعتقاد دارم گوش دادن و پاسخگویی متواضعانه، خیرخواهانه و مستقل از سن، جنس، نژاد، آئین و طبقه اجتماعی افراد، از مصادیق بارز ادب ، احترام و محبت نسبت به دیگران است.
لذا گوش دادن موثر به خواسته های مشتریان تلاش مسئولانه در ارائه پاسخ بسزا و شایسته به سوالات و خواسته های آن ها و همچنین پذیرش انتقادهای احتمالی آنان را از جمله مسئولیت های اجتماعی و حرفه ای خود می دانم.
رازداری و امانت داری
من به عنوان یکی از کارکنان بانک ملت اطلاعات مربوط به مشتریان را محرمانه و همانند اندوخته آنان، امانتی در نزد بانک می دانم لذا همواره از دسترسی غیرمجاز و غیرقانونی سایر افراد به این موارد جلوگیری می نمایم.
رفتار در قبال رقبا
من در قبال رقبای بانک همواره انصاف را رعایت کرده و با اعتقاد به رقابت سالم از به کارگیری شیوه های غیر حرفه ای و غیر اخلاقی، در تعامل با آنان اجتناب می نمایم در این راستا از افشای هر گونه اطلاعات محرمانه مربوط به آنان خودداری می نمایم و هرگز چنین اطلاعاتی را در معرض سوء استفاده دیگران نخواهم گذاشت.
سلامت در تعاملات تجاری
من در همه فعالیت های سازمانی خود به عنوان نماینده بانک با مشتریان و شرکای تجاری وارد تعامل شده و هرگز انتظار کسب منفعت و یا امتیاز شخصی بصورت مستقیم یا غیرمستقیم ندارم.
پاداش و هدیه
من بر این باور هستم؛ که اظهار رضایت و حسن اعتماد مشتریان بانک نسبت به نحوه انجام وظایف شغلی ام بهترین پاداش است. این باور برگرفته از عزت انسانی، وجدان حرفه ای و شرافت شغلی است و این پاداش درونی بسیار بالاتر از آن است که بتوان آن را با مصادیق مادی برابر دانست پس انتظار دریافت هرگونه هدیه یا امتیاز شخصی از سوی مشتریان را در شان خود نمی دانم و از آن دوری می جویم.
خدمت با عشق
من به عنوان عضوی از خانواده بزرگ بانک ملت خدمت به مشتری را لطف در حق وی ندانسته بلکه پاسخی شایسته به لطف و اعتماد او و تجلی فلسفه وجودی خود در این مجموعه می دانم. از این رو با اهتمام به خلق محیطی صمیمی و شاداب تلاش می نمایم تا با خدمت صادقانه ام تجلی عشقی پایدار به مردم را در صفحه زندگی به تصویر کشیده و در برای پیشبرد کشور عزیزم سر از پانشناسم.
و ....
اصول بیانیه حاضر را همواره مدنظر داشته و پیوسته رفتار و عملکرد خویش را با محک این اصول می سنجم و به مسئولیت جمعی خود در خانواده بزرگ بانک ملت اعتقاد دارم و به یاری خداوند متعال تمامی سعی و توان خود را به کارخواهم گرفت تا بر عزت و عظمت و موفقیت بیشتر این مجموعه انسانی که طی سال ها تلاش و کار صادقانه بدست آمده است، بیفزایم و در این مسیر همواره به الطاف الهی و دست حمایت قادر متعال محتاج خواهم بود.