مسئولیت اجتماعی به معنای سهیم شدن شرکت ها و موسسات در رفع مسائل و چالش های جامعه و کمک به پیشرفت آن است. در مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت ها، بر این موضوع تاکید می شود که بنگاه ها نه تنها باید از ایجاد آثار زیان بار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی از طریق فعالیت هایشان پرهیز کنند، بلکه باید به نحوی فعالیت هایشان را ساماندهی کنند که جامعه از فواید و منافع حاصل از آن در کنار بنگاه ها به طور همزمان بهره مند گردد. آنچه که باید مدنظر داشت این است که مقصود از مسئولیت اجتماعی بنگاه صرفاً فداکاری در راستای برآوردن خواسته های دیگران نیست، بلکه اقدامات مربوط به مسئولیت اجتماعی باید به گونه ای انتخاب شوند و به عمل درآیند که منافع بلند مدت بنگاه و جامعه را به صورت همزمان در پی داشته باشد.
بانک ملت به حوزه مسئولیت های اجتماعی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر می نگرد بنابراین فعالیت های این حوزه را با پذیرش کامل و داوطلبانه انجام می دهد و در سال های اخیر تلاش نموده است که فعالیت های خود را از تمرکز صرف بر امور خیریه و بشردوستانه خارج و به سایر حوزه های مورد نیاز جامعه تسری دهد.

بیانیه خط‌مشی مسئولیت اجتماعی بانک ملت
بانک ملت به‌عنوان یک شهروند سازمانی به نقش‌آفرینی خود در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی واقف است از اینرو علاوه بر متعهد بودن به رعایت الزامات قانونی و مبانی اخلاقی کسب‌وکار بر آن است تا فعالانه مسئولیت‌های لازم و مرتبط با اقدامات خود را بر عهده گیرد. از این رو این بانک تلاش دارد تا مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک باور و فرهنگ در  تمامی واحد های سازمانی نهادینه شده و در فعالیت‌های روزمره کارکنان تجلی یابد.
رویکرد بانک ملت به مسئولیت اجتماعی در گستره زمانی میان‌مدت و بلندمدت و با تکیه ‌بر کسب اهداف عالی اجتماعی قرار داشته و تمامی فعالیت‌های بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی در راستای علائق ذینفعان اصلی تنظیم می‌شوند  و طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌های اقتصادی، قانونی، اخلاقی و انسان‌دوستانه را شامل می‌شوند. بر این اساس این بانک همواره یکی از سازمان های پیشگام در انجام امور مربوط به حوزه مسئولیت های اجتماعی می باشد. 
نگاهی به تاریخچه انجام این امور در بانک ملت بیانگر این است که در دهه های گذشته که فعالیت های مسئولیت اجتماعی هنوز با عنوان «فعالیت های خیریه» نامیده می شدند و خبری از «مسئولیت اجتماعی» در ادبیات سازمانی کشورمان نبود بانک ملت فعالیت های زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است. بانک ملت به عنوان یک سازمان ایرانی که تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی–اسلامی دارد همواره تمایل زیادی به انجام امور عام المنفعه داشته و با نگاه مثبت به این امور تلاش نموده است تا دِین خود را نسبت به جامعه ادا کند. اخیراً این بانک (پا را فراتر گذاشته و)  به منظور بهره برداری از آخرین استانداردهای جهانی و بر اساس مطالعات انجام شده توسط محققان این بانک، مدل "پایداری ملت" به عنوان مدل جدید مسئولیت اجتماعی  به تصویب هیات مدیره محترم بانک رسید و عملیاتی نمودن برنامه های آن در دستور کار تمامی واحد های بانک قرار گرفته است.
بر این اساس ضمن اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مسئولانه در قبال  اجتماع، فعالیت‌هایی در اولویت قرار می‌گیرند که هم‌زمان منافع بانک و جامعه را دربر داشته باشند و منجر به خلق ارزش مشترک برای تمامی ذینفعان بانک (جامعه، سهامداران، مشتریان و کارکنان) گردد. با عنایت به تصویب مدل یادشده در بانک ملت، عمدتاً این فعالیت‌ها هم‌راستا با کسب‌وکار تخصصی بانک یعنی خدمات مالی قرار داشته که مشتمل بر دو بُعد کلان "اجتماعی" و  "زیست‌محیطی" و هشت حوزه عملکردی مسئولیت اجتماعی به شرح زیر  معرفی می‌گردد:
  1. آموزش
  2. بهداشت و درمان
  3. تامین مالی و سرمایه گذاری  مسئولانه
  4. خیرخواهانه و بشردوستانه
  5. امور فرهنگی و ارتباطات برون سازمانی
  6. ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال ذینفعان
  7. حفظ محیط زیست
  8. مدیریت منابع انرژی
بانک ملت متعهد است با ارزیابی مستمر فعالیت‌های خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و گزارش‌گیری پیشرفت این فعالیت‌ها در چارچوب آخرین استاندارد گزارش پایداری (GRI) به‌صورت سالانه، ضمن برنامه‌ریزی فعالیت‌های آتی، گزارش‌دهی اقدامات و نتایج مربوطه را به اطلاع ذینفعان برساند.
 
 

 

  • احداث بیش از 80 باب مدرسه در مناطق کمتر برخوردار کشور
  • تهیه و توزیع  بیش از 30 هزار بسته نوشت افزار (شامل کیف و لوازم التحریر) در بین دانش آموزان نیازمند استان های مناطق کمتر برخوردار کشور 
  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی به تعدادی از دانشجویان و دانش آموزان نیازمند با استعداد کشور 
  • تکمیل و بازسازی تعدادی از مدارس کشور
  • تهیه و اهدای پوشاک و اقلام ضروری دانش آموزان نیازمند مناطق کمتر توسعه یافته کشور
  • احداث، تکمیل و یا بازسازی تعدادی از خوابگاه های دانش آموزی و دانشجویی در مناطق کمتر توسعه یافته
  • توزیع کتاب (کمک آموزشی، عمومی و درسی) در بین کودکان و نوجوانان کشور
  • اهدای 40 هزار جلد کتاب جهت تجهیز هزار کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 

 

 

  • احداث بیش از 15 خانه بهداشت در مناطق کمتر برخوردار کشور
  • تجهیز بیمارستان امام خمینی اسفراین به دستگاه سی تی اسکن
  • مشارکت در  پروژه 1000 تخت خوابی مهدی کلینیک واقع در مجتمع بیمارستانی امام خمینی
  • تجهیز بیمارستان امام علی (ع) در شهرستان کمیجان استان مرکزی
  • مشارکت در سایر طرح های بیمارستانی و پزشکی اعم از اهدای دستگاه ونتیلاتور، تونل ضد عفونی و ... در ایام همه گیری ویروس کرونا

 

 

 

  • تامین مالی در حوزه های دانش بنیان، استارتاپ ها، تسهیلات به نخبگان، اعضای هیات علمی و ...
  • اعطای تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بنیان 
  •  اعطای تسهیلات مسکن نخبگان
  • اعطای تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه ها
  • اعطای تسهیلات عدالت محور در راستای رفع محرومیت و کاهش فقر که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 
    • درمان بیماری 
    • رفع نیازهای ضروری 
    • قرض الحسنه ازدواج
    • اشتغالزایی وزارت کار
    • تامین لوازم خانگی 
    • اعطای تسهیلات مسکن روستایی 
    • قرض الحسنه احداث حمام روستایی 
    • اعطای انواع تسهیلات قرض الحسنه فردی
    • اعطای تسهیلات اشتغالزایی بهزیستی 
    • اشتغالزایی کمیته امداد امام خمینی (ره)
    • تعمیر اماکن مسکونی شهری و روستایی
    • ستاد دیه (زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد) 
    • اعطای تسهیلات حوادث غیر مترقبه در بخش کشاورزی
    • اعطای تسهیلات مشارکت مدنی بازسازی اماکن شهری و روستایی
    • اعطای تسهیلات فروش اقساطی خرید کالا (لوازم منزل) حوادث غیر مترقبه
    • اعطای تسهیلات به خسارت دیدگان حوادث غیرمترقبه (سیل، زلزله و …)
    • اعطای تسهیلات جعاله تعمیر اماکن مسکونی شهری و روستایی، تجاری، تعمیر خودرو و...
    • اعطای تسهیلات قرض الحسنه، حمایتی و یارانه ای به خسارت دیدگان حوادث غیر مترقبه (سیل، زلزله و...)

 

 

 

  • مشارکت در آزادسازی بیش از 20 هزار زندانی جرایم غیر عمد و طرح هیا مشابه همچون کمپین "دوباره زندگی" 
  • مشارکت در ساخت شیرخواه شبیر به عنوان یکی از مدرن ترین شیرخوارگاه کشور
  • کمک رسانی فوری به هموطنان آسیب دیده از بلایای طبیعی 
  • تهیه و توزیع بسته ارزاق عمومی در بین خانواده های محروم به مناسبت های مختلف
  • مساعدت و تسهیل کمک رسانی به موسسات خیریه  و سازمان های مردم نهاد همچون: کمیته امداد امام خمینی (ره)، هلال احمر، کهریزک، بهزیستی، انجمن نابینان ایران و ...

 

 

 

بانک ملت در حوزه فرهنگ سازی به دنبال ایجاد گفتمان درون سازمانی و برون سازمانی، تبدیل CSR به موضوع روزمره و مشارکت در ارتقا فرهنگ جامعه می باشد و برای دستیابی به این مهم از روش های مختلفی استفاده می نماید که از جمله آنها می توان به برگزاری نشست ها، انتشار مستندات، برگزاری دوره‌های آموزشی، انتشار محتوا در فضای مجازی و حضور در رویدادها اشاره نمود. فعالیت های انجام شده بانک ملت در این حوزه به این شرح می باشد:

  • ارتقاء آگاهی جامعه در خصوص امنیت استفاده از خدمات غیرحضوری اعم از:
  • انتشار پوستر های امنیتی
  • سایر اقدامات امنیت اطلاعات
  • تهیه تیزر و انیمیشن های امنیتی و ارائه در تلویزیون های تبلیغاتی بانک در درون شعب
  • ارائه پیام های امنیتی از طریق دستگاه های خودپرداز
  • انتشار بروشورهای امنیتی
  • تهیه بروشور توصیه های امنیتی سامانه بانکداری الکترونیک
  • تهیه بروشور توصیه های امنیتی همراه بانک
  • تهیه بروشور توصیه های امنیتی کارت بانکی
  • فعالیت های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و دینی
  • بانک ملت  به مناسبت فرارسیدن ۱۶ اردیبهشت و روز «کار داوطلبانه» برنامه های ذیل  را به اجرا درآورد:
  • طرح آموزش سواد مالی به دانش آموزان
  • ایجاد جایزه ملت کتابخوان برای ترغیب کودکان و خانواده ها به کتابخوانی 
  • اهدای جوایز به منظور قدردانی از کودکان و نوجوانان، طلایه داران  و مروجان کتاب و کتابخوانی
  • اجرای طرح بانک دوستدار کتاب
  • مشارکت در دومین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • برگزاری همایش و نمایش هنر آئینی تعزیه
  • تجلیل از آزادگان
  • تجلیل از خانواده های شهدا و جانبازان
  • تجلیل از برگزیدگان المپیادهای ورزشی و ایثارگری
  • تجلیل از برگزیدگان المپیاد های ورزشی شبکه بانکی
  • تجلیل از پزشکان، پرستاران، معلمین در مناسبت های مربوطه
  •  و....

همچنین در برنامه جشن ملت کتابخوان از فعالیت های بانک ملت در راستای حمایت و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تقدیر به عمل آمد و این بانک توسط وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان «بانک دوستدار کتاب» معرفی شد.

 

 

 

تاکید این حوزه بر موضوعاتی نظیر نگهداشت و توسعه سرمایه‌های انسانی، انتشار آگهی ها و اطلاعات سازمانی، اطلاع رسانی و پاسخگویی به موقع تمامی ذینفعان، حفظ و ارتقاء برند سازمانی و ... اشاره نمود. اقدامات انجام شده در بانک ملت در حوزه مسئولیت اجتماعی در قبال ذینفعان  به شرح ذیل می باشد:

  • انتشار به موقع صورت های مالی در سامانه کدال بازار سرمایه
  • برگزاری منظم مجامع بانک  
  • تدوین و اجرای طرح مدیریت نیروهای نیازمند مراقبت در راستای بهبود شاخص های اثرگذار در توسعه اجتماعی
  • تدوین برنامه های امنیت شغلی مشاغل خاص و طرحهای حمایتی برای کارکنان رسمی و قراردادی قانون کار
  • همسان سازی حقوق بازنشستگان بانک در راستای افزایش سطح رفاه و معیشت بازنشستگان و خانواده ایشان
  • ایجاد واحد تخصصی ارتباط و مدیریت فرهنگ سازمانی به منظور سنجش ابعاد مختلف نگرش کارکنان (رضایت شغلی، تعهد سازمانی و ...) به منظور تدوین اهداف آتی
  • طراحی و پیاده سازی سامانه سنجش منظم نگرش کارکنان و همچنین ایجاد مرکز تأیید صلاحیت حرفه ای کارکنان
  • راه اندازی پنل نظرسنجی مشتریان در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان و توسعه اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کار
  • فعالیت مستمر مرکز ارتباط ملت به صورت شبانه روزی و  اطلاع رسانی در خصوص طرح ها، پروژه ها و محصولات جدید بانک و همچنین دریافت انتقادها و پیشنهادهای تمامی مشتریان و انتقال آن  به مدیران محترم ارشد بانک در کوتاه ترین فاصله زمانی
  • و ...
     

 

 

تاکید بانک ملت در این حوزه بر موضوعاتی نظیر فعالیت های مرتبط با دو بُعد پایداری "حفظ محیط زیست" (شامل: کاهش آلاینده‌های محیطی، کنترل مصارف و آلودگی‌ها و ... در سطح بانک) و  در بُعد "مدیریت منابع انرژی" (اقداماتی همچون: آب، کاغذ، مواد مصرفی، مدیریت بهره وری منابع، بهینه سازی مصرف و ... ) می باشد. 
اهم فعالیت های بانک ملت در حوزه "حفظ محیط زیست" به شرح ذیل می باشد:

  • جایگزینی خودروهای فرسوده 
  • حضور در نمایشگاه ها و کنفرانس های ملی و بین المللی در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار 
  • ایجاد اتاق فکر کارآفرنیان سبز، کارگاه خلاقیت  اقلیم سبز
  • برگزاری برنامه های ویژه در خصوص روز ملی یوزپلنگ ایرانی و صدور بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی
  • اجرای طرح ملی آموزش حافظان محیط زیست با همکاری یونسکو
  • تجلیل از محیط بانان برگزیده

 

 

 

  •  تامین مالی طرح های کلان و حوزه انرژی
  • تامین مالی پروژه های بزرگ از محل صندوق انرژی 
  • فاینانس طرح های بزرگ با عاملیت بانک ملت 
  • تامین مالی طرح های بزرگ پتروشیمی از طریق اوراق مشارکت ریالی 
  • تامین مالی طرح های بزرگ نفت و گاز از طریق اوراق مشارکت ارزی 
  • اعطای تسهیلات ریالی از محل منابع داخلی بانک به شرکت های بزرگ 
  • گازرسانی به شهرها و روستاها

همچنین در خصوص فعالیت های حوزه "مدیریت منابع انرژی" در بانک ملت، اقدامات مهمی به شرح ذیل انجام شده است:

ابلاغ دستورالعمل‌های نحوه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها به کلیه واحدهای بانک همچون:

  • کاهش حدود 10 درصد مصرف برق هر ساختمان در ساعات پیک مصرف برق با کاهش روشنائی های اضافی 
  • کاهش 70 درصد مصرف برق ساختمان ها از طریق تعویض چراغ های قدیمی با چراغ های LED
  • کاهش 20 درصد مصرف برق ساختمان های بزرگ بانک از طریق استفاده از دیزل ژنراتور در ساختمان ها از ساعت 14-11 در ایام تابستان
  • کاهش 30 درصد ظرفیت برودتی ساختمان و خاموش کردن سیستم های فوق در ساعات خارج وقت اداری در تمام ساختمان ها
  • کاهش 60 درصد مصرف برق و نیز کاهش جریان اولیه راه اندازی تجهیزات الکتروپمپ های موجود در ساختمان های ستادی از جمله ساختمان های فرصت و ایرانشهر با استفاده از اینورتر 
  • تهیه دستورالعمل استاندارد برق سیستم های پسیو در راستای مهندسی و کاهش هزینه های سربار
  • بررسی استفاده از انرژی های تجدید پذیر در راستای کاهش هزینه برق مصرفی ساختمان ها
  • استفاده از سنسورهای روشنایی در راهروها و سرویس بهداشتی کلیه ساختمان های ستادی به منظور کاهش مصرف برق
  • کاهش 5 تا 7 درصدی مصرف برق با استفاده ازنصب فیلتر اکتیو در ساختمان های فرصت، ایرانشهر، دماوند، چهارراه ولیعصر و ... بمنظور بهبود کیفیت و افزایش توان برق مصرفی ساختمان ها و جلوگیری از نوسانات جریان برق
  •  کاهش تعداد روشنایی های نصب شده در پروژه های جدید براساس استانداردهای موجود
  • تغییر ساعت کاری واحدهای بانک به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی در فصل تابستان 
  • کاهش مصرف کاغذ بانک از طریق حذف کاغذ در فرآیندهای مختلف کاری از طریق استفاده از سامانه های اتوماسیون اداری، فیش حقوقی، رزرو اماکن رفاهی، ثبت اضافه کار پرسنل، مشاهده اطلاعات درمانی، مشاهده اطلاعات تسهیلات و صندوق های سرمایه گذاری و وام ها، مراکز درمانی طرف قرارداد بانک، نظرسنجی پرسنل بانک ملت، تردد، بخشنامه ها و اطلاعیه ها، صدور گواهی اشتغال به کار، بیمه عمر، احکام ریالی
  • توسعه و ترویج خدمات غیر حضوری بانک

 

 




6.1.11.0
گروه دورانV6.1.11.0