رعایت قوانین و مقررات (تطبیق)
بانک ملت در راستای اجرای ماده 30 بخشنامه شماره 51935/96 مورخ 1396/02/24 بانک مرکزی ج.ا.ا با موضوع "الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در موسسات اعتباری غیردولتی" اقدام به ایجاد کمیته رعایت قوانین و مقررات به عنوان یکی از کمیته های نظارتی بانک نمود.
اهم وظایف کمیته رعایت قوانین و مقررات (تطبیق)
- تعیین سیاست های رعایت قوانین و مقررات و ارائه به هیأت مدیره بانک برای تصویب
- ارائه رهنمود به مدیریت رعایت قوانین و مقررات در مورد وضعیت عدم رعایت قوانین و مقررات و نیز نقص های مدیریت ریسک عدم رعایت قوانین و مقررات در بخش های مختلف بانک
- اتخاذ تصمیم در خصوص گزارش مدیریت رعایت قوانین و مقررات از ارزیابی آثار موارد عدم رعایت قوانین و مقررات اعم از مالی و غیرمالی بر بانک (نظیر جرایم، اقدا مات اداری، اقدامات انضباطی و سایر اقدامات اتخاذ شده در خصوص بانک و کارکنان آن توسط بانک مرکزی) و عنداللزوم پیشنهاد راهکار بهبود وضعیت به هیأت مدیره بانک
- تصویب شاخص ها و شیوه نامه های پیشنهادی موضوعات تطبیق به ویژه مقررات احتیاطی
- تشکیل جلسات مستمر ماهیانه برای بررسی موارد مدنظر هیات مدیره و یا موضوعات مطروحه توسط مدیریت رعایت قوانین و مقررات
مدیریت رعایت قوانین و مقررات
در راستای اجرای "دستور العمل رعایت قوانین و مقررات در موسسات اعتباری" موضوع بخشنامه شماره 235076/96 مورخ 1396/07/27 بانک مرکزی ج.ا.ا و به منظورسازگاری عملیات بانک با قوانین، مقررات، استانداردهای درون و برون سازمانی، مدیریت رعایت قوانین و مقررات تحت نظارت کمیته رعایت قوانین و مقررات، ایجاد گردید.
اهم وظایف مدیریت رعایت قوانین و مقررات
- تدوین شاخص ها و شیوه نامه ها در خصوص هریک از موضوعات رعایت قوانین و مقررات در حوزه های مربوط به رفتار مشتریان، رفتار سازمان و کارکنان و عملکرد سازمان و کارکنان با توجه به قوانین و مقررات
- پایش مقررات اعلامی و ابلاغی جدید و بررسی تاثیر آن بر بانک با دیدگاه پیشگیرانه
- شناسایی، پایش و گزارش موارد عدم انطباق و همراستایی قوانین و مقررات داخلی با قوانین و مقررات و استانداردهای ناظر بر فعالیت های بانک (در هریک از حوزه های رفتاری،عملکردی و مشتری) به کمیته رعایت قوانین و مقررات و هیات مدیره بانک
- ارائه مشاوره به واحدها با رویکرد پیشگیرانه درخصوص پیامدهای ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات قبل از ارائه محصول و خدمت جدید
- گزارش موردی و دوره ای نتایج تحلیل ها و ارزیابی ها از ریسک، وضعیت و کیفیت رعایت قوانین و مقررات در بانک به کمیته رعایت قوانین و مقررات و هیات مدیره بانک
- پیگیری و نظارت بر اجرای تکالیف مجامع عمومی و همچنین بندهای بازرس و حسابرس قانونی در صورت های مالی بانک در حوزه عدم رعایت قوانین و مقررات
- ابلاغ و حصول اطمینان از استقرار و اجرای خط مشی رعایت قوانین و مقررات در تمامی سطوح بانک از جمله واحدهای مستقل فرعی و شعب خارج از کشور
- اهتمام لازم در برای ارتقای توان علمی و حرفه ای کارکنان مدیریت رعایت قوانین و مقررات از طریق شرکت در دوره های آموزشی درون و برون سازمانی
- فعالیت در خصوص تشکیل جلسات، تهیه و ارائه گزارش های کارشناسی در خصوص موارد مهم عدم رعایت قوانین و مقررات
آموزش
با توجه به اهمیت و ضرورت بحث تطبیق در بانک ملت و به منظور اطمینان از جاری سازی کامل و رعایت سیاست ها و رویه های تأیید شده درون و بیرون از بانک اعم از داخلی و بین المللی توسط همکاران، مدیریت رعایت قوانین و مقررات طی برگزاری دوره های آموزشی تخصصی حضوری و غیرحضوری برای کارشناسان خود، ارتقاء سطح آموزش را بصورت مستمر پیگیری می نماید.
برای مشاهده متن کامل فایل رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) کلیک نمایید.