وزیر امور اقتصادی و دارایی:بانک ملت از پیشگامان عرصه بانکداری الکترونیک بوده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به همکاری بانک ملت با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در زمینه توسعه خدمات پول الکترونیک ، اظهار داشت: بانک ملت در بحث بانکداری الکترونیک همیشه از پیشگامان بوده است.
به گزارش روابط عمومی بانک ملت ، دکتر سید شمس الدین حسینی با تاکید بر این نکته که بانکداری الکترونیک ، از مهم ترین الزامات و موتورهای پیشران کسب و کار الکترونیک و تحقق اقتصاد دیجیتال است ، تصریح کرد: اقدامات بانک ملت در طراحی و پیاده سازی سامانه ساپ برای مدیریت وجوه و نقدینگی حساب های درآمدی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ، الگوی خوبی برای توسعه بانکداری الکترونیک است.
وی اضافه کرد: امروز بخش های دیگری هم هستند که می توان این مدل ها را در آنها پیاده سازی کرد ضمن این که نصب پایانه های فروشگاهی در بسیاری از مراکز ارائه خدمات عمومی، افراد زیادی را از مراجعه به بانک بی نیاز می کند.
وزیر اقتصاد با تاکید بر این نکته که این طرح ها می تواند در تحول نظام بانکی موثر باشد ، یادآور شد: در زمینه تحقق موضوعات بانکداری الکترونیک باید از ظرفیت تمامی مدیران بانک ها به ویژه مدیران بانک ملت استفاده شود.
بر اساس این گزارش ، سامانه مدیریت اطلاعات شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران (ساپ) ، سامانه ای است متمرکز با امکان دسترسی از طریق اینترنت که قابلیت پشتیبانی سطوح دسترسی از سوی کاربران مختلف در این مجموعه را دارد.
بر اساس طراحی های صورت گرفته در این سامانه ، هریک از کاربران ، امکان دسترسی به محدوده تعریف شده از اطلاعات را خواهد داشت.
در عین حال ، اطلاعات صورتحساب مربوط به حساب های معرفی شده از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران ، قابل رویت است و فایل صورتحساب مربوط به حساب های این شرکت در سطوح ستاد منطقه و ناحیه در فرمت های متنوع رایانه ای قابل دریافت است.
همچنین امکان انتقال مکانیزه موجودی حساب های مناطق این شرکت به حساب ستاد در زمان های مشخص و به صورت خودکار در سامانه مذکور، پیش بینی شده است.
در عین حال ، با طراحی نرم افزار ویژه برای پایانه های پرداخت الکترونیک از سوی بانک ملت ، این پایانه به رایانه حوزه تحویل سوخت متصل می شود و مشتری با یک بار مراجعه به مرکز فوق ، علاوه بر آگاهی از سهمیه خود ، با استفاده از کارت های بانکی عضو شبکه شتاب ، اقدام به پرداخت وجه سوخت خود می کند.
ارائه خدمات پرداخت از طریق اینترنت نیز از جمله خدماتی است که از سوی بانک ملت به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران داده شده است که بر اساس آن ، برای نخستین بار ، حسب نوع اتصال ، امکان تشخیص این که وجوه مرتبط با کدام استان و حساب است ، فراهم شده است.
ارائه خدمات اینترنتی و پایانه پرداخت الکترونیک از طریق دفاتر پستی ، استعلام پرداخت از پایانه های پرداخت الکترونیک و استعلام واریز وجه به حساب بانکی ، از امکانات دیگری است که بانک ملت برای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران طراحی کرده است.
تسهیل و تسریع در فرآیند خرید فرآورده های نفتی ، صرفه جویی و کاهش هزینه های مربوطه ، استفاده از ابزارهای نوین الکترونیک از جمله پایانه های فروشگاهی ، خرید اینترنتی و استفاده از واحدهای پستی برای خرید فرآورده های نفتی ، امکان اعمال صحیح مدیریت وجوه نقد برای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و امکان آگاهی از میزان مصرف در ماه ها و فصول مختلف سال در مناطق مختلف از مزایای سامانه دیگری است که با هدف ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران طراحی و پیاده سازی شده است.
شنبه 24 اسفند 1387